Borba, 16. 01. 1997., S. 7

Мр ње ЈЕ

Л инаилхафе ег до[ 'ипинџа[ее и емипинаејоен ~ " емоди евежаџ илоондовојџо осночеио ињене | О1 20 иЧодеи едодл иџе 'овелорн влолиџвах „ еенеће! долхеф оех онечлтимдо ош/о еп едед: | овлоденлде | | 'илеелтеди озвџ ин онавелоонта[

ин ајин ол 27 вџреРуоЏ 42 евлодендеџ евлоли „ои миллувуј 'епинтај[ее емилоонаишле мин([ов ееда А еџомт и еминаеловн очтаћл ве ИЈООНцАЈ · "ом еснедевло :епинџој[ве емиволхре и емедеа -оџ емеди еџозт осчедевло геГипхе епведи ен 7ввиИЈ евр елЛАнивлои Ло Ловин моншеноијед ен емидовојееа д 'оГипитед/ онвиледлзинии те и ожијиџоц 'енаАлшли по илоонзивее А идић ' -ишева Ло валоденшдеџ ипиџоо 'илоонџидело ажоледиомеоџ еленомеџе ·-хинивлив одру еведи хихоџл и ехиџева хина/шш/и очеволтош "еА"иГимономе А долхеф инњлаји ејипемдофни и ачнене Ло олох А Алево А ееневоседдо имдоф -ед А 1еномеше инавиј оџелови о! овлоденлаћ | | 'ипинвелоен иџи илоеџа омео ан 2 ивз индовој "то еневоееадо ве Ло еџ оночевхиди о[ онџед „ "енел еГипнадефном ехона[иллоп епоој| "р'б

з

у чи

на ев2 | ВЕ 1оондоволуо - асневогеддо :Лоеподи мон , '"вогеддо А иденлдаецџ ивохич и ипинаелоен

#

з Гоа уУлаоизац

| "ИОЖЛИо хинклало ичомош енћладо и еенеледџо 'ееневеа/оодоиоо Атеијошџ К едем хичАГедеволто монамиди имаофед А ем „ "инаеловн ецтењл езеподи меснечед | 'р'2"р | | гевонелол Ловин ен омел епнито[оџ том омем Леневоседоо / еГипевони Лтивомоди | о[ох едем осневићлам и аснепилоро | '2'2'р

„МилмонолЛе Лвохисн ве огипифен

-е9 гчев иџижлаш ид озхех еџозт Аенедиетен А

илоеџа хинџехоџ и хихоништио езошл меснеће!

ол и еше[ипналоџ хихоџлаЈ и хихојионениф дов

„еи неоемифе и овелоен елелиџевм еетч/од

-оџ долхеф епло ер ид ошедод/ ејимонолле

| елеџ охеј 'елешшлевда о[ипелџево емелздиз е[ип

гееиџеод Лудилош А и ову 'илоонвилхе хинаог

| -еддо о[ипегинејао и есноња еполом и овелоен

„ Атеилош А ежитџо гоонот ер осневечоо2ои2о

овохисн и емејипллилони иинаоседоо [ин -омолле енашало зоналговот моснежла |) '2'2'р

„Мипеливве и звохол 'енецовл 'Аидоф

Каохисн ен аћилл еп едодл цев 'омдофед иџи

„ елема[оди емесеф енећинедо опло еру едед. ен'ентедео и е[ипелилонох евув| 'еаштлду ен АЕН и илелидолле инвохлџ и инџедом 'ијитом

| 'агипегинејдо ожћинџед 'инашооџее 'лово ин -вопооц 'аГипе[ипозе 'ичгалитод 'епитодош 24 -едогеддо имдофеаа А охиноанњла еллаџ и вуин -велзен оллело ен гаоонџо 20 г[ох 005 аМП/ОЛ

~

фесионалне обуке и стручног усавршавања у овим местима, пружање професионалне и психолошке подршке;

8.3.2. Током обучавања наставника, који ће радити у таквим ситуацијама, треба организовати додатне специјализације, на пример, ан-

| гажовање терапеута за рад у образовању,

школских психолога или наставника за реха-

| билитацију. То би требало такође предвидети

и у оквиру оспособљавања наставника како

би се они оспособили за комуникацију и решавање конфликата;

| 8.3.3. Пружање посебне стручне помоћи у

| области професионалне оријентације и психо-

логије. Та помоћ би могла да се остварује, на

пример, у облику мобилних саветодавних тимова специјалиста;

8.3.4. Обезбеђивање стручног тима и остваривање мера које укључују на пример, систем

|| признавања, напредовања и одобравања про+ моције и могућност трансфера наставника из тих региона после одређеног броја година службе у друге средине; | 8.3.5. Организовање безбедности настав|| ног особља; '"8.3.6. Јачање веза и сарадње између наставника и локалне средине и посебно са породицама асоцијацијама родитеља;

8.3.7. Развој свих облика националне, регионалне и међународне солидарности са наставницима који раде у тешким условима, како финансијска тако и техничка, као и морална подршка.

| ПРЕПОРУКА БРОЈ 9

Регионална и међународна сарадња; средство у промоцији наставничке мобилности и стручности

||

"91. Учесници свих регионалних састанака | су изнели своје мишљење: Јачање улоге наставника и њиховог стручног усавршавања захтева заједничке напоре на националном, | регионалном и међународном нивоу. Ова сарадња би требало да се оствари подржавањем мера које се предузимају на националном нивоу: 9.2. Земље чланице су позване да јачају улогу стручности наставника кроз јачање ме"| ђународне сарадње у следећим акцијама: 79.271. Развој, углавном на регионалном нивоу, мрежа информационих центара, настав-

ГО

|| “

.

,

џ

њ |] “

ју

емежадоџеди во Лтвимо А еме[јипегинелдо мивохи«н и емипинвелоен ео езоше[иг и еледо -Ко месневогвинелдо имдофед хинжеоомешет и ехелеџве хинвогеадо мочеоинифе "ар. : ганињен адцетоио ен онедеалоо еџло ет ожом есневоседдо имдоф -ед ооеподи А еминаеловн оравићла ид '2р.. гелелилеод ечневидевлоо ЛИ -ешлош А илзондовозпо наџело ичев иледи олт "Ковин миохоџонт и монџехоџ ен /еневоееддо. КА ежипто Ачетоноџ А иГимонолле [оцев ем. го ижел 'ахилоиделмеде» енџеноипен Ло, еви ге» едиедо год 'еневогедоо имдофед А рр

· оондоволто и еГимонолле «аеневогеддо емдофед емизеподи А елминавлоен очтенд

у гоаа уулаош аи

"еевоседдо еснеаесомедвеоо еоеподи лонедилнилном и есневетдвезл јонклало Адиамо А еиевидев100 ео ид еГипие евиево 'елемтоди ејеждтео и аГизолеџеш Мовееа меснтетво о еанене мес тевечевош ЛМеветавеоћ онџеноизефоди ипин -веловн е5 ер омел иле[ивева едедл Мипме Лн „дих Аво 'милЛђоу 'анитедо ениемоџ е[ипеллио есневенеоџ и Л!ипевилом Авохисн и цев 'аништ -еа е»ојидишмо омео илевецевоџ едедл дн 'е» -инвелоен хил том "моГипме мово 'овооџ [ел ве иночгдоооиоо илин иневохифиџевам Азин ијом ипинаелоен етед оџј есневоевадо емиловидо мино А Мипхе Анлих илеелтеди ведодј '8'2'2. | :гжоо оеподи инемедаео иџитодоседо ид озмех емипинњкен игемићевижеа и ео Лланредео Лнивло АГеајвел0 -оџоћ ер и оех КАеневетдвеол монклало мовох -исн А АЛалоећА онвилме еп и еминвелоен олошћ Канећа[ А олодм егинјећенејен ЛГеми еп едев ој ипАдилони ежћинаелден и ехинвеловн хичло о месневогеддо евед го ијох ипенњла ) '7'2'2 „МипунАф А»толетац А! -Каеалоо ер и Чев лиоџов имојисивдеш/о иџи ин -виледлоинимте 22 омео ан инедозои2о иџид: ид еџ еминвелоен ЛГипелџеве и доетен 'аеноц -еди А АЛИ 20 и[ом хино Аневетдвеоћ он "Лало илеџ едедл лелидоиди недеоо у '9'2'2 гемипинаелоен ииво инкешћлоиди иџ -ид ид и[ох и елешџдоду Аеневетед А ицомоџ ода -ежлади ее идлнеп иџевогинездо го ид хигох Ад -ивхо А иожлио хинклало езиџдо еоди о[ивева ео еџ вдодл оневетдвеол онњла ој '6'2'2 гидевиснолиди е9 е[ох еснотед евохич и ови "илеледоло е2 ец вии[ом 22 гмеиооди МГетеша -ео ер емипинаеловн мицлолћо иц/омо 20 ом -21. начгвелоои опло еп едодл ееневечдоооџоо

ничких и истраживачких институција у области размене искустава, информација и компаративних истраживања што би допринело увођењу иновација и у образовање наставника; 9.2.2. Подстицање курсева стручног усавршавања и студијских посета и размена наставника из других земаља и партнерства између школа, наставничких институција и института за истраживање различитих земаља;

9.2.3. Јачање техничке и финансијских помоћи неразвијеним земљама у области обра-

зовања, посебно ради побољшања образов- |

ног материјала, уџбеника наставничких. приручника и развој професионалне обуке и стручног усавршавања наставника.

9.2.4. Тражење специфичних могућности за

побољшање статуса наставника у најмање развијеним земљама и у већини презадуже-

них земаља, на пример редуковањем њиховог |

дуга сумом која је пропорционална повећању средстава за побољшање статуса наставника у њиховом буџету;

9.2.5. Промоција и ширење броја школа које учествују у Пројекту А5Р Придружених школа; родног дана наставника - 5. октобар - као посебне прилике за промовисање иновација које су остварили наставници у својој пракси како би се обезбедило побољшање професио-

налних и: друштвених вредности и угледа на-

ставника; 9.2.7. Унеско и његови партнери посебно треба да: Ма

- јачају своју помоћ земљама чланицама у _ погледу развоја њихових националних систе- | ма образовног информисања и иновација у | оквирима њиховог образовања и оспособља- |

вања наставника, посебно у погледу примене и увођења нових технологија и постојање регионалних и субрегионалних мрежа;

- настоје да земље чланице постану свесне

резултате компаративних студија које се односе на примену иновација у образовању и

усавршавању наставника; А

- пруже помоћ земљама чланицама у приме- | ни Препоруке |. ОЛЈМЕ5СО о статусу настав- |

ника (1996). ћ

У

9.2.6. Обележавање и прослава Међуна-

М

·" оншеноиогефоди ондећоџ /Л есневетавеол јон · младо елелшлеод еенотоноди нињен 'р'2'2

ем -инаелоен ода[идех Аудоћош ен илетиатоди 29 -9д ! етед зонвенџолеве2 и зомодолнам молоид

""еда[идем Луод А оеневетавеол ечлеџ овохичн

ен лехефе ичлЛИнлито идеми ол ец дег "еснев

· -оееддо зомћинавелоен јондећоџ ечепило гио ' -оџ 'едејидех овохисн Аудећош ен емипинавло | сен илијевооџ едодл /Аенжец Андеооц 'е'2'2

емедоди Аеневицаалл А еминаелоен хил -2е0 ечтанА онвилме ел 'етеа зохомил Лдиамо

·" КијитАлилони хинвоседдо деллнА илевовинеЈ ' до етив едга еневетавеол онћлад 5 '2'2'2

јесневет

_ „давоћ зоклд о ехишоо еод» Лоди ипинвелоен | иао ер еаошол илтиним дед итодеддо еп едоал

етеветавезл зонћладо емијишош 'миллЦам

' чевошол хинџеноипен по илооноивре А едидеа · и[ох тешио ови оноечевхо епло ер еогад ој "ен | „евоеедоо Аоеподи А еминооњл хишелоо и емин | -веловн ееоведо ову и оведи ову и онедјемева

атло ес вода осневетдвеол онњлад 5 '1'2'2 зилоончлАоЛо А ееневетдавеол јонклало

| ипилиџоџ А е[гипмегоди еалгет ец/јом ве Ла · -оноо МГедевло ивосееи ичлоћо и евлолизи ест |

-етеоој 'иловив и ехинвеловн и оснжеш омиџ -9о8 ламтеди еневетавеол онлало еГеџ дшее гемоџ 12 еминоијед ош еноцедћ веиџену '2'2 "лов гиж ичАтЛо вохисн ве ендодлош ши Ло деГилоон -доооџо њенилтев емипинањнал еоонеди и АГе[ив -еед еп и чев 'гништов а!Гово МГ[елвеноо онед -иЛћнилнох 20 инеоведо омео Лоин ипинвелоен '"анол емоду 'аГиоефоди омео и ову 'илоонвил -»е хинаеловн хиншл А есневидевлоо ве онјећ „гене емогдв оГелооџ очневетавеол онњлало гн -емоди оедо Меветоџ зао омом А Алево к 'р'Е

| еминвелоен аоонжАат и оведи :оневетдаеол онћлало

2 гоаа УХлаоШш зац

"ајипеллио днахмиџфном енежедеи е[олоош ио -»еди (онаелоен ([ој[ић А хино и ову хинтелодиоз ондаелеи 'еминоијод миноагепл / и емеодалошџ миншџегипашз е2 хино и "ешлај хиналшл и хим -кинде хилићиџевд есневоевддо едедлоц еснев „ечловотве аГ ееневечооооиоо и есневогеддо ајип инаилелиџев» и инвијејилневу 6'2'2

"Ри гед ши миллат Метеиџиди и[ом хино и ешлај хинедиџемитнох ондезош 'Ленонл А ехинанл хи[ -085 1оонташол Мевежатоц еџ еминаелоен хич Коко том евовело оснеГивееа ондгоо | '"р'2'2

'етодиди елилтег алип аГијић ејипие онвилидџох и енџективиџни АГелиел -теди ер ипинаћл анлен ео'ер илоондоооцо хин -иеноиоефоди [овеед и енитедо отен емивог гееи 0 ил282 [овева :гподиди еневолтош -

Ини -едо (онаА шиити и [она/шлАмделни А еснев -омлева јонооолцом евоноо:еГ емед/ашли Л ем -иџева осневежеал :емедАа ши А дмиџсед-

гииллао емоди ајипнедешолен и ечлиден месневипедопо 2 'мечнедевоједи и мозошејит домиди ен ол и е[јипеллио енлииџфномх евет -ед еп и илилтее до ер "емила вео онпа[ве из -иж еп еминаћл иклен ер овлом ио 20 120н0о9 -ошо ениеноиоефоди и еминвелоен еснецеол он -ћиџ е[ ондедлош '#аГипнедацол и едим 'еведи химоџАа 'илзонћиџ хизлат7 ечневолтоц > геленемидацоме ијипеливве А ечтаћњл онвилме ве и еневижеалои химтоје -аџи емеполом /Л очевечлооооиоо 'етеилош Јон -"Лен [овева :илношидеизма и аГипевони гилоонвилме хинаеловн Леневидевл00 А иееишеноиоефоди инвишходџом ве вошол инаондо еГ[ ошт 'емиовин живо ен емипеч -КААдо минлевооди миво 20 и емејеиом 22 2ЈОЏ -еГир и еснтедео еснепилопош :тед имошил гиомеди А емаидоди хилићишева Леневетоа Л анамиди ол ер и аснене г[ово Ме[ивева еп ичАЈ

_ -омо ми ер едодл ефневеадоооиоо овохичн :есн

чене јониеноиоофоди зово асневиснамедвезо онедилнилном А до аћлаж и еменитов мизт -ојетешџ Аетешво ер 'Меџади и[ом лемтоеди ве илдешома Лштло 20 :еневогеддоо онњлало гаништоев очетаио илићлагимх едодл онддоој| 'емилоонџеда имихњинта[ее о и омел емемиџева о охех илодао енеоивомодш и онџагее овиж еџ еџеж е[ом илоонћиџ хин -адовло 'еоонџо хиневштлдт и хинћиџ еснеГив -евд 'аа ши аснатонади анедло еллау о е 'ило -ондоооио химћилидм [овеед и додви иџеводио "аснене А зитади ено ио ер еГипемдофни ен -емедџиви 'гднедло енпаГ о елевхлоо е!ом 'АЈошл Мово иџевидевлоо ид омеу еминаелоен зечло -Ло том внитов хинаоноо очна[ивева '2'2'2 еевеловн Лоеподи А есневиснепо гполом ономодвео илижишдиди Кминвелоен едедл Лодподи тој А 'емиџодева мина шиши и миливотом А ивелоен Ли га -еловен еднивазниџоном и омел анивазниџишли охем емивошол А омилемеден и ЕеоиШ '24неЈ. -ић Ааеловн ве асневенњлоо дГолт ови 'Лимолоио монаогедоо момево ЛА вмашиооди хинавеиј Лава -етед / голо еџ воздал лелидоиди еминавелоен есневечдооооиоо јониеноиосефоди зонлећоџ Ла -ивио А емисевижеа ои мизтојеташџ и еме[ип -евони елмилнамидацома А и охел еме[јипелдио

инистри просвете, на састанку четрдесет пе-

( пре ТЕТ ДЕДА (и

ОФрраЊу

(Женева, 30. септембар 5. октобар 1996.)

ма образо

праксе; _

Међународне конференције о образова-

ного активнији и праведнији видови солиарности између појединаца, народа и генерација; имамо у обзир дубоке друштвене, економске, ичке и културне промене којима подлежу наша друштва и изузетно несигурне ситуације које владавају у многим земљама у погледу сирома-

штва, здравља и исхране, што намеће хитну потребу _ развоја, прилагођавања и трансформације система _ образовања; | 3

признајемо значај који наставник има у променавања у оквиру њихових метода, идеја и

"убеђени смо да наставник има кључну улогу у променама образовања које се морају одвијати што _ је могуће више у оквиру школе и учионице на свим

јивоима и у свим облицима образовања и свим мо- _ гућим каналима школовања као и системом образо- _

уд

ију о правима на органу арање 1949, Кон а о јед- |