Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

Може се и код нас даыас поставити питање да ли да се као -орган старатељства одреди административни орган или суд, и како ■одредити организацију, састав и начин рада органа старатељства. У сваком случају у целој ствари као најважније поставља се питање: који облик организације и који начин рада најбоље гарантује социјалистичку и демократску садржину рада органа старатељства и ■остварење његових циљева.

Потребно je осигурати да наше старательство, као и остали хюслови органа старатељства, буду прожети социјалистичким духом, да буду и по садржини и по форми социјалистички. Оно треба да •остварује социјалистичке принципе нашег права примевьене и конкретизоване у нашим правним прописима о старательству. Организација, поступак и начин рада нашег старатељства треба да одговарају нашем друштвеном уређењу, заснованом на народној власти и социјалистичкој демократии, у коме се, по правилу, подударају лични са друштвеним интересима, у коме стратељство и брига о лицима под старатељством, а нарочито о малолетницима, претставља задатак целе друштвене заједнице. Организација и начин рада старательских органа не могу се одредити и установити независно од друштва. НЬих треба тражити у постојећем систему целог нашег државног и друштвеног живота, у формама које су израз најновијег процеса децентрализације и демократизације као и у перспективи даљег развијања овог процеса.

Треба напоменути да je већ приликом доношења Основног закона о старательству, априла 1947 године, у члану 10, став 3, било одређено да се при извршним одборима народних одбора, као органима старатељства, образују старатељски савети као саветодавна тела, састављена од претставника друштвених организација и појединих грађана. То je било саобразно принципу социјалистичке демократије, да што већи крут грађана учествује у вршевьу локалне управе, па према томе и у вршењу функције органа старатељства, принципу да се наше старатељство у вршењу својих задатака и остварењу својих циљева ослања на помоћне органе; старатељске савете, комисије грађана и друштвене организације. Међутим данас у јеку нашег новог друштвеног и политичког развоја овакав систем организације и рада органа старатељства застарео je и превазиђен. Чак и облици старатељства, а не само орган старатељства, какви су установљени нашим Основним законом о старатељству, чини се, не задовољавају у потпуности и не могу да одговоре оним облицима старања који се данас у пракси појављују, а у перспективи имају изгледа да добију у значају и обиму примене.

Као разлози што су извршни народни одбори, а сада савети за социјалну политику и здравствену заштиту, одређени за органе старатељства наводи се да су они у свом раду брзи и непосредни, да делују по властитој иницијативи чим се за то укаже потреба, да