Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

САВЕЗНА НАРОДНА СКУШПТИНА

297

Питане функција и аката Савезног извршног већа je на исти начин решено. У Уставном закону су набројана овлашћена и послови Већа који конституишу иегову функцију у систему власти. Посматрајући у целини, сви ови гхослови и овлашћења своде се, уствари, на две функције. Уставниш законом (чл. 79) прописује се да се Веће стара о извршењу савезних закона, савезног друпггвеног плана и савезног буџета, као и других аката Скупштине, да води надзор и одређује смернице за рад савезне управе, да ратификује одређене међународне уговоре и споразуме, и низ сличних и допунских права. Овај круг послова које Behe врши, чини оно што се код нас већ, уобичајило да зове термином функција политичког руковођена која не обхувата у целини оно што се класичном терминологијом назива управном влашћу или управном функцијом. Ван домена Извршног већа je вршене административне функције, т.ј. конкретно решавање текућих послова (правно говорећи доношене конкретних појединачних правних аката и предузимане махеријалних радњи). Веће врши, тако да кажемо, само политичку страну управне функције, док неполитички део спада у надлежност органа државне управе. To je врло значајан моменат у остварену нашег скупштинског система, јер je тиме одвојен и изолован бирократски елемент, који добија у своју надлежност вођене административних, текућих управних послова немајући притом у својим рукама и политичку власт. С друге стране, у истом члану, т. 2, Уставног закона изричито je речено да Већу припада законодавна иницијатива, т.ј. право саставлана и подношегьа предлога савезних закона, право утврђивања предлога савезног друштвеног плана и савезног буџета. Савезно извршно веће има право да стави предлог за промену Устава (чл. 23, ст. 1). Чл. 69, ст. 2, даје Већу право подношена предлога за тумачење закона, а чл. 16, ст. 6, и право подношена предлога за оцену сагласности републичког и савезног закона са Савезним Уставом. Затим, Веће има право и давана предлога за примену референдума (чл. 18, ст. 2). Располажући овим правима Веће у извесном смислу узима учешће у вршену законодавне функције. Да би се тачно разумео смисао ових речи указаћемо на последице коришћена ових права. Прво, Веће долази у ситуацију само да даje сугестије Скупштини у погледу неног законодавног рада, и ништа више, jep je Скупштина потпуно суверена у прихватану предлога Већа и доношену својих аката. Друго, коришћене ових права изазива пунију активизацију Скупштине у раду на законодавном полу, где она остаје суверена. Треће, сталним коришћенем ових права Веће уствари обавља један ванредно тежак и обиман посао за Скупштину припремане и ставлане готових предлога закона и других аката —, посао који би Скупштина, с обзиром на знатну ширину својих послова и надлежности, могла само с великим напором да обави. Према томе, Behe не узима учешће у вршену законодавне функције у смислу да оно заменује Скупштину