Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

447

ДИСКУ СИЈА

Против решења о превођењу пензија које према чл. 59 Уредбе о одређивању пензија и инвалиднина доноси директор завода, према ставу 2 истог прописа, допуштен je приговор извршном одбору завода републике. Рок за изјаву приговора je петнаест дана. По овим приговорима решавају комисије које образује извршни одбор завода, а у чији састав улазе, поред одређеног броја чланова извршног одбора завода, и по један претсгавник земаљског већа Савеза синдиката и земаљског одбора удружења пензионера. Приговор а не жалба против решења директора завода републике установлен je с обзиром да се правно средство подноси органу истог завода истој инстанцији, док жалба претпоставља решавање у другом Степану од стране једног вишег другог органа. Поставља се питање карактера приговора у овом случају у погледу његовог дејства, тј. да ли задржава од иззршења решење против кога je изјављен. Сматрамо да би такво дејство требало признати с обзиром да се изјављује уместо жалбе. Међугим, пракса у том погледу није уједначена. Правилност пак првостепених решења донетих по питању права на пензију или инвалиднину не цени се само по изјављеној жалби или приговору у управном поступку. Наиме, по члСB наведене Уредбе о оснивању завода за социјално осигурање надзорни одбор завода среза-града овлашћен je да може обуставити изврше-Iье сваког незаконитог акта тог завода и предложити заводу републике на коначно решење. А према чл, 14 исте Уредбе исто тако надзорни одбор завода републйке може ставити предлог јавном правобраниоцу за покретање управног спбра против незаконитих аката завода републике којима je повређен закон у корист појединца а може и сам покренути управни спор против таквог акта. Поред тога по чл. 26 ове Уредбе органи народног одбора као и републички органи нэдлежни за послове социјалне политике (савет за народно здравље и социјалну политику народног одбора града-среза, односно савет за народно здравље и социјалну политику републике) могу обуставити извршење сваког незаконитог акта завода за социјално осигуранье среза-града, и предложити заводу републике доношење коначног решења, а ако je у питању решење завода републике донето у корист појединца, предложити јавном правобраниоцу покретање управног спора. Према наведении одредбама Уредбе о установљењу завода за социјално осигурање (чл. 8, 14, 26) како решења завода среза-града, тако и, решења завода републике подлеже двојакој контроли. Контроли органа самог завода (надзорног одбора) и контроли надлежяог државног органа по праву надзора (органа народног одбора срезаграда односно републике надлежног за послове социјалне политике). Само што je поступак те контроле друкчији кад решење доноси завод среза-града, a друкчији кад решение доноси завод републике. Поступак у првом случају прописан je чл. 27 у вези с чл. 29 ове Уредбе, док je поступак у другом случају прописан чл. 28 у вези