Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

148

при решавању по жалби против првостепеног решења донетог по слободној оцени. При разматрању овог питања од важности je имати у виду две околности: цшь у коме се органу управе даје овлашћење за решавање на основу слободне оцеые, и начело двостепености у управном поступку. Приликом решавања по слободној оцени, орган управе je дужан да решенье донесе у складу са циљем у коме му je дато овлашћење за такво решавање. Цшь овлашћења састоји ce y давању могућности органу управе да у свакој појединачној управној ствари, а према околностима случаја, нађе такво решење ко je ће најбоље одговарати циљу самог прописа у коме je такво овлашћење садржано. Према томе, цшь овлапхћеша подудара се са цшьем самог правног продиса на основу кога се решенье доноси. Стога, усклађеност решења са циљем прописа претставља законитост решеша. Из тога произлази да решење донето на основу слободне оцене има своју законитост, и то не само у погледу формалне већ и у погледу материјалне стране. С обзиром на то, решење које je донето на основу слободне оцене законито je само ако je свободна оцена искоришћена тако да се решеньем најбоље остварује циљ прописа. Иначе, оно je незаконито. Несумгьиво je да изналажегье најбољег решекьа често зависи од околности конкретно! случаја, али je сигурно да je оно још чепгће у зависности од доброг познавања прописа од стране службеног лица које доноси решење, од гьегове умешности, некад и од добронамерности, или од утицаја локалних схватагьа, па и од личних утицаја којима то лиде може подлећи. Због ма кога од ових разлога решење може бити донето противно циљу прописа којим je органу управе дато овлашћеље за решавање по слободној оцени, па да решење због тога буде незаконито. Оваква могућност посте ји при примени ма чијег прописа, савезног, републичког или локалног, па и прописа оног народног одбора чији га орган управе примењује, Несумњиво je, дакле, да може бити хрротивно циљу а тиме и незаконито, и решење које по шгободној оцени доноси орган управе оног народног одбора који jè донео пропис на основу кога се ствар решава. Начело двостепености које je у управном поступку код нас већ од почетна примешено, даје право друтос)гепеном органу да поводом жалбе решава у целости о ствари која je предмет првостепеног решеша. Циљ тога, а. и дрви задатак друтостепеног органа састоји се у његовој дужыоети да отклања баш незаконитости и неправилности првостепених решеша против којих je изјављена жалба. А кад, према изложеноме, првостепено решеше органа управе народног одбора које je донето по слободној оцени предвиђеној у пропису оппггег народног одбора, може бити и незаконито и неправилно, онда применом начела двостепености и такво решење мора поводом жалбе доћи дод надзор друтостепеног органа, баш у цюьу отклањања евентуалне његове незаконитости или неправилности .