Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

68

Л НАДИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

престанку предузећа и радњи (чл. 66). Наиме, ако надлежни народни одбор у случају принудне ликвидације предузећа не преузме обавезе које проистичу из набавке основних средстава, или банка сматра да народни одбор нема средстава којима би измирио потраживање банке, извршиће се продаја основних средстава. У том пак случају из средстава добијених продајол основних средстава измирују се обавезе предузећа које проистичу из набавке основних средстава и обавезе по дугорочним кредитима, а остатак се уплаћује у корист инвестиционог фонда дотичног народног одбора. Ово je дакле један изузетан случај, кад привредна организација одговара за своје обавезе и основним средствима. Овај je изузетак иначе у складу и са познатим општим началом нашега имовинског и привредног права и законодавства о тзв. наменској употреби основних и других средстава из оквира општенародне имовине. Он не претставља ни повреду познатог начела чувања и одржања интегритета вредности основних средстава. Тим изузетком се напротив само потврђује правило: да се принудно извршење не може спроводити подједнако према свим деловима општенародне имовине којима поједине организације и установе управљају и коју користе (5). Напомена. Изузетна продаја основних средстава о којој je овде реч врши се по одредбама пом. Уредбе о управљању основним средствима привредних организација. По овој пак уредби, продаја ствари из основних средстава врши се усменим јавним надметањем, над.четањем путем писмених понуда или непосредном погодбом. О усменом јавном надметању и о надметању путем писмених понуда треба да се донесу посебни савезни прописи. А непосредна пак погодба закључује се писмено (чл. 49). Прописима исте Уредбе, међутим, ни je предвиђена и могућност отуђења основних средстава путем принудне јавне продаје, тј. продаје у извршном поступку. У вези са тим, посебан значај за правилно и успешно спровођење извршења на општенародној имовини добија и потреба доброг уочавања и познавања разлике између старога и новога система управљања том имовином и привредом. Наш нови привреднп систем, тј. систем радничког самоуправљања у привреди, за разлику од старог тзв. административног система управљања привредом, одликује се, као што je познато, читавим низом нових, раније уопште непостојећих, друштвено-економских и правних односа и установа, Реч je наравно о систему који je установљен Основним законом о управљању државним привредшш предузећима и вишим привредним удружењима од стране радних колектива од 1950 (Закон о уррављању предузећима), a који се систем сада даље изграђује и усавршава. Међу тим установама има пак и таквих које су истина и раније постојале али које су у основи и суштини својој, дакле и

(5) У вези са овим треба имати у виду да прода)оы односно преносом стварп из основних средстава између привреднз!Х органнзација само право управљање прелази са продавца на купца а сопственик продатих ствари остаје и даље друштвена заједница односно држава ФНРЈ (в. чл. 4, ст. 1, Уставное закона).