Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

280

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

акта. Али, мишљења која y тој опорадичној појави налазе примену принципа координације сувише осиромашују значсње и садржину овог основног пр?шципа. И поред тога што ce y држави постиже највшп« степен координације, •она ce идеално не остварује y свим правцима, увек, y сваком погледу, тј. без икаквих недостатака y структури и функционисању с потпуном међусобном хармонијом свих аката. To идеално стање ce не достиже па ма како биле повољне околности. Уместо тога, достиже ce онај степен којим ce обезбеђује довољна целовитост и ефикасност државне организације. Све дотле док ова организација постоји и усиешно остварује укупност задатака, координација je изнад минималне грднице, Но, када ce већ не може без одређене мере несклада, противречности, недостатака, онда ce појављује неопходност за системом установа којима ce отклањају повреде координације. Контрола виших органа и чак специјално установљени органи својим радо.м на отклањању повреда употпуњавају већ постигнуту координацију између саставних делова државне организације.

Др.

Стеван Врачар

ПРАВНИ ПОЛОЖАЈ РАДНИКА КОЈИ СУ ПРИМИЛИ МАЊУ РАДЊУ НА УПРАВЉАЊЕ

1. Пропиои из области занатске, угосвитељске и трговинске делатности предвиђају да ce мањим занатским, угоститељским >и трговииским радњама са средствима y друштвеној овојини, y којима 6и радило до три радника (односно највише до пет радника) не врши конституисање према прописима о оснивању привредних предузећа и радњи (1) већ ce оне предају, односно могу предати на упразљање радницнма путем прихватања правила од стране радника. Правни режим свих радњи заснива ce на следећим основним поставкама и карактеристикама које ce могу извући из одговарјућих прописа (2): (1) Мање радње (занатске, угостнтел.ске и трговинске) јесу оне радње са средствима y друштвеној својини које ce не конституишу према прописима о оснивању предуаећа и радњи, те ce због тога предају (или могу предати) на управљање радницима, чији број не сме бити већи од три радника (изузетно највише до пет радника), што значи да ce може предати на управљање једном, двојици или тројици радника (изузетно и до петорици раднкка). * (2) Предаја ма«.е радње в-рши ce на основу -прихватања правила радње од стране радника, a та правила доноси нар-одни одбор ошптине.

01) Види: уредбу о оснивању предузећа и радњи („Службени лист ФНРЈ“, 6р. 51/53, 30/54 , 47/54, 19/56, 3/58 и 6/58).

(2) Упореди: чл. 29—35 уредбе о занагским радњама и занатским предузећима („Службени лист ФНРЈ“, бр, 5/54 и 3/58 ; чл. 32—38 уредбе о угоститељским предузећима и радшама („Службенл лист ФНРЈ“, бр. 6/54, 47/54 и 51/58); чл. 39—46 уредбе о трговлиској делатности и трговинсклм предузећима и радњама („Службени лист ФНРЈ“, бр. 37/55, 1/57, 24/57, 31/57, 54/57, 12/53 и 16/58), одноено чл. 40—48 пречишћеног текста ове у.редбе („Службени лист ФНРЈ“, бр. 49/59 , 9/60 и 19/60).