Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

94

АНАЛИ ПРАБНОГ ФАКУЛТЕТА

вале динарска средства од противвредности која се воде на посебном рачуну код Народне банке (контрапарх средства) у виду нових зајмова за унапређење наше привреде или ређе и поклона, нпр. за обнову Скопја или издавање превода из америчке стручне књижевности. Ови обличи зајмова и кредита заслужили би посебну обраду у погледу намена и услова. Разни видови помоћи, нарочито из Програма за развој YH, условљени су доприношетьем наше владе одговарајућег износа највише у виду покривања локалних дикарских издатака, често износа у истој вредности (matching), Дата помоћ се често пружа у матери)алу (машинама, справама), техничкој документадији и стручњацима. Расходе у савезном будету у иностраним валутама није увек могуће тачно утврдити, откако у њему више немају посебног предрачуна у виду разделе поједине југословенске комисије и комитети за разне фондове и управе OYH. Свој раздео има само још Савезни завод за међународну техничку сарадњу, док je Југословенска нацнонална комисија за Уиеско задржала барем своју буџетску главу, исто тако Регионални медитерански пројекат. Укупни износ девиза за потребе друштвено-политичкнх заједнича, али и друштвених организација и грађанских правних лица одређен je, нпр., за 1967. г. (Одлука 52/67) на 330 милиона динара, и то како за потребе федерације тако и република. Износ за федерапију распоређен je још на неробна и робна плаћања, те резерву за непредвиђене и недовољно предвиВене потребе која износи 22,6°/о. Подробнији распоред препуштен je федерацији односно појединој републици. Иначе савезни будет садржи само ставку од 54 милиона само за обавезе државе по иностраним зајмовима ко je су плативе делнмично у динарима, као и за национализовану инострану имовину. Y расходе улазе нарочито разне чланарине меВународшш организацијама, допринос Уницефу, Техничкој помоћи и Специјалном фонду OYH, део расхода Аржавиог секретаријата за иностране послове (меВу њима и за непривредне инвестиције), разне стlшендије за иностранство, једним делом и расходи Савезног секретарнјата за информације за информативно-пропагандну делатност коју меВу исељенидима обавља Савет за питање исељеника. Неке расходе има свакако и Државни секретариат за народну одбрану, што би се видело тек из његовог финансијског плана, слично из финансијских планова других органа управе, нпр. расходе за репартријацију наших грађана. Ставке расхода могу обухваћати расходе искључиво у девизама или мешовихе (нешто у домаћој нешто у стране) валухи) ( 30 ). Расходе у девизама могу' имати и разни заводи (нпр. Савезни хидрометеоролошки завод, Савезни завод за статистику), установе основане од друштвено-политнчких зајеДница разлнчитог стушња, разни фондови друштвено-политичких заједшша, али и привредне резерве федерације (нпр. за поплаву у Италији), као и Дирекција за нсхрану односно сировине. Код неких од ових правних лица могу' се појавити и приходи у девизама.

(зо) И. Жувела: Међународни економски одпосн, Загреб 1966, cip. 117, дели расходе „ради заштнте националних интереса” на легалне и илегалне.