Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

Надаље спомнњемо заводе за социјално осигурање, који могу имати приходе у девизама у виду премија одређених осигураника запослених у иностранству код наших представништава и организација, али и расходе за здравствено осигурање и пензије. Њихови финасијски односи са иностранством зависе и од разних конвенција о социјалном осигурању (обезбеђењу) које, обично на бази рецнпроцптета, предвиђају узајамне обавезе и потраживања тих завода. Важнију улогу одиграће и Бердапска речна управа, коју водимо заједно са Румунијом, и која наплаћује за одржавање своје имовине Вердапску таксу. Финансирање новог хидроенергетског и пловидбеног система Бердап у укупном износу од 394 милиона долара регулишу посебни уговори обеју држава у којима je Југославија преузела одговарајуће обавезе, те Одлуке (52/64, 47/66). Предвиђено je и закључивање иностраних кредита уговорених са Совјетским савезом и Румунијом (отплативог испорукама струје). Мада je у начелу договорено једнако учешће обеју држава, Румунија ће покрити и један део увећаних расхода за регулацију реке Мораве. Овај пример наводимо због могућности финанснрања неког објекта од стране више држава. Спомињемо и питање финансгграња разннх заједничких комисија и других заједничких органа двеју или више држава, нарочито за решавање разних питања погранггчног промета (погранични знакови, регулација река, изградња мостова скела и сл.). Обично свака држава покрива своје трошкове. Бројни расходи се предвиђају и разним конвенцијама и споразумима о техничкој, алн и научној и просветно-културној сарадњи, који садрже, обично на крају, и разне финансијске одредбе, нпр. о размени професора и студената, стипендијама, достављању пропагандног материјала. До накнадног оптерећења буџета и средстава за инвестиције разних друштвено-политичких заједница може доћи и у след исггуњења гаранција за случај неиспуњења обавезе главног дужника (нпр. у вези са ликвидапијом Енергијскокемијског комбината Велење). Тако федерација јамчи МеВународној банци за обнову и развој (Светској банци) за то да ће железничка транспортна предузећа према потреби снабдети недостајућим им средствима за исплату предвиВених обавеза за реконструкцију пруга. Међународни финансијски односи буџеха, фондова, установа и привредних резерви, дакле, због своје разноврсности и бројнијих проблема заслужују посебну пажњу. IV. Финансије Y једињених нација те других интернационалних мећународних организации. Поверавање све већег броја значајиих функција растућем броју интернационалних меВудржавних владиних и невладиних организација („international governmental organizations” и „international non-governmental organizations”) покреће потребу њнховог финансирања, дакле прикупљања прихода у потребном опсегу и на одговарајуВн начин, руковање њима и рационално трошење, слично као у државним финансијама, мада недостаје правна могућност принудне наплате. Поред обавезних доприноса (котизација), појавл>ују се и разни добровољни приходи, зависни и од добре волю и разумевања чланова, који своје добровольце доприносе каткада условљавају одговарајућим доприносима и

95

МЕБУНАРОДНЕ ФИНАНСШЕ СА МЕБУНАРОДНИМ ФИНЛНСИЈСКИМ ПРАВОМ