Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

236

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

смислу поднесе и предлог закона. Имајући у виду посебне услове који су одраз традиционалних правила енглеског парламентаризма, Влада je у овом свом извештају предложила: „Не мислимо основати нову установу која би довела у питање функцнју чланова Парламента у овој области, нити заменити правка средства одређена британским Уставом. Наша намера je да повећамо број ових правних средстава. Пружићемо члановима Парламента ефикасније средство, које ће моћи да користе ради заштите грађана преко представника Парламента за управу” (§ 4 последњи став). „У нашем нацрту, представник Парламента биће самосталан службеник, његов статус и овлашћења бнће прописани законом. Биће именован од Круне; његова плата и пензија ићи ће на терет „Consolidated Fund”; може бити смешен само на инициативу Парламента. Подносиће Парламенту извештаје годишње, или према потреби и чешће” (§ 5). „Представник ће интервенисати само на захтев члана Доњег дома, с обзпром да je то Аом који je биран, а поводо.м неправде на коју му je лично указао подносилац жалбе. На посланику je да одлучи да ли je жалба такве природе да се може упутити Представнику. Жалилац ника к о неће бити спречен да ступи у везу са послаником свог округа” (§ 6). У предлогу се предвиђа у којим областима овај представник Парламента не би могао интервенисати. У областима „у којима национални или јавни интерес преовлађује, односно у вршењу овлашћења којима се штитн безбедност државе; у питањима за ко ja министри потврде да се тиче односа са другим силама; у питањима која се односе на управу у колони јама; у вршењу овлашћења кргшичне истраге или упућггвања предмета суду. Начелно, представник неће интервенисати у оним односима који спадају у надлежност судова. Он може, по слободној оцени, одлучити да предузме извесне мере ако оцени да тужба суду ни je оно средство за ко je се основано може очекивати да би га жалилац могао употребит, али ова могућност не спречава никог да се обрати руду. Неће интервенисати у стварима за ко je су надлежащ управни судови или друга квази-судски органи, или Савет судова или његов Комитет, за Шкотску Савет и Комитет у коме je и он сам по закону члан. Неће интервенисати у вршењу права помиловања, нити у вршењу личне власти Суверена кад додељује почасти или привилегије, нити у именовањима која врше Круна или министри. ЬЬегова истраживаша не протежу се на одлуке служби министарства које се односе на персоналии кадар, шгтн на правила и дисциплину оружаних снага. Најзад, чисто трговински односи министарства са тьиховим клијентима и снабдевачима такође не подлежу његовој контроли” (§ 8). Y оним случајевима у којима није нскључена његова интервенцнја и овај представник Парламента, односно омбудсман, и.ма слична овлашћења у погледу прикупл>ања података као и шведски омбудсман. Y погледу поступка вала уочити да ни овај представник Парламента не .може поништити ни укинути, нити из.менпти одлуке управних органа. Ykoaiiko оцени да je жалба усмена и да због неправилног рада управних органа треба да интервенише, овај британски омбудсман обратиће се одговор-