Anali Pravnog fakulteta u Beogradu
358
АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА
Знатни износи економске помоћи, као и њенн важни циљеви и рационално програмирање те усклађивање, изискују на страни поједине државе-даваоца посебан орган (нпр. западнонемачко Савезно министарство за економску сарадњу), у оквиру мултилатералних акција заједничке органе (нпр. у оквиру OYH, ОЕЦА, СЕВ, Светске банке), али и посебне органе за планирање и усклађивање помоћи поједнној држави (нпр. разни клубови за помоћ Индији, конзорциј за Пакистан, трупе у оквиру Светске банке). Програмирање je потребно и појединој држави-корисниди помоћи, нарочито у виду дугорочних инвестиционих планова. 111, МеЬународно монетарно право. МеВународно монетарно право као посебна новија грана међународног финансијског права обухваћа ( 13 ) „прописе који се односе на новац и његову вриједност те новчана плаћања у односу на друге државе или у односу на меВународним правом признате субјекте меВунэ.родног права”. Тиме испадају новчани односи односно новчана плаћања код којих je субјект појединац, „мада има и супротних мишљења, јер се могу у новцу изражене обавезе мијењати нпр. у случају валутних и територијалних промјена како по садржају тако и по начину плаћања”. Углавном по Мановој систематизации предмет меВународног монетарное права садржи (по Ханжековићевом чланку) три трупе проблема; А. ограничена монетарне суверености; Б. одреВивање новца у меВудржавним односима и В. заштиту страног новчаног система. А. Ограничена монетарне суверености државе може се односити на а) ковање односно издавање новца, б) одреВивање односно одржавагье сталног течаја новца у односу на злато или друге валуте и в) конвертибилност новца. а) Уместо ранијег појма новчаних унија склапаних ради одржавања трајнијег новчаног паритета ”( м ) и уједначења новца држава уговорннца (Ханжековић) који се морао коватн у одређеној финоћи и тежини, те који je због престанка кована металног новца као неограниченог средства плаћања изгубио на значењу, појављује се појам монетарних унија у ко je можемо убрајати нпр. стерлиншки блок (основан 1932) и зону француског франка. Посебно пнтање представљају новчани системи бивших колонка, протектората, територија под старатељством где постоје знатне разлике, али углавном тенденција осамостаљивања и новчаног система. Мање државе се каткада служе барем ситним новцем суседне веће (Сан Марино, Ватикан чији су ситни новци платежно средство у читавој Иташји, Црна Гора која je имала у оптнцају своје круне које су щшмале и неке аустријске државне благајне); и домаћи папирни новац може бити у оптицају поред страног, нпр. у окупираној Србији (у првом светском рагу) поред жигосаних српских динара аустријске круне, окупациони војни новац у овом рату (нпр. савезнички у Италији и Француској, немачки Reichskreditkassenscheine). У држава са нестабилним финансијама чак се у домаћем трговинском и платном промету de jacto употребљавају страна платежна
(13) М. Ханжековић: Међународно монетарно право, Финансще, 1958, стр. 446/447; исти: Неки проблеми монегарног права, Скопје 1962; С. Стојковић: Елементи мейународног монетарчог права, 1966. (14) Правни лексикон, појам Монета.