Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

ПРАВО ПРЕЧЕ КУПОВИНЕ У НАШЕМ ПОЗИТИВНОМ ПРАВУ

Закључак. Облили права прече купонные су у нас многобројни и разноврсни. Сваки од њих има свој домен у коме важе и одре Вене особености које га карактеришу. Равна лица, физичка и правна, могу се појавити као субјекти права прече купонные, различите ствари могу бити предмет права прече купонные, различити су рокови у којима се право прече купонные може врпшти итд. Да ли то значи да се ови облици толико меВусобно разликују да их je немогуће подвести под заједннчка правила? Изгледа да одлучан одговор било у потврдном или у одречном смислу не би био ни потпун, ни тачан. Нека основна правила свакако су заједничка за све врсте права прече куповине, али постоје и значајне особености које издвајају један облик права прече куповине од осталих С“ 14 ). Било би добро приликом новелирања одговарајућих закона употпунити доста оскудне прописе о праву прече куповине, и уклонит разлике у оним питањима која се могу третирати на исти начин.

Mp.

Миодраг Орлић

РЕЗЮМЕ Законное право преимущественной покупки в нашем позитивном праве Законное право преимущественной покупки является правом какоголибо лица быть извещенным раньше остальных покупателей о намерении продавца продать имущество, а в случаях, когда продавец нарушит указанное законное обязатальство, покупателю принадлежит право продажи ему имущества по цене и на условиях, на которых заключен договор куплипродажи. Югославское позитивное право предусматривает следующие виды права преимущественной покупки: 1. Право преимущественной покупки земель и зданий, принадлежащее општине, на территории которой они находятся (если продавцем является лица, затребовавшее выход из югославского гражданства). 2. Право преимущественной покупки семейного жилого дома или изолированной в доме квартиры, принадлежащее нанимателю жилого помещения. 3. Право преимущественной покупки земель сельскохозяйственного назначения, принадлежащее сельскохозяйственным организациям. 4. Право преимущественной покупки леса, принадлежащее организациям лесного хозяйства.

(44) Неповољна je околност у томе што су прописи за већи број облика права прече куповине оскудни. Врховни суд СР Србије сгао je на становиш теда се у случају када нема правила о једноЈ врсти права прече куповине могу аналогијом применити правила о другој врсти права прече куповине. ~Мсl3утим о пречем праву куповине постоје позитивни прописи, па се у вези са остварењем пречег права куповине по/ьопривредног земл.ишта нмају применити аналогијом одредбе чляна 38. и 39, Закона о својини на деловима зграда". Решсње Врховпог суда Пародне Републике Србије Рев. 1364/61 од 6. октобра 1962. године, Збнрка судских одлука књига VII, свеска 111, страна 125.