Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

132

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

пове je нашао у јукацима, хајдуцима и ускоцима, у вођама буна и устанака, у борбама против Турака. Многе ове особине су потврђене у рату 1941 —1945. године, затим после para у социјалистичкој изградњи. Супротна гледишта сматрају да je Цвијић сувише идеализовао динарски тип. Таква ce тврђења без емпиријскх проверавања не би могла прихватити. Y динарским подручјима у задружној организацији, запазно je осећање си.мпатије, саучешће, топлину и срдачност као оне особине које су карактеристичне за партријархални начин живота. Наивност, непромшпљеност, сентименталност, пренагљеност и поврпшост су оне негативне особине које je истакао код људи динарског типа. Варијететима динарског типа обухватио je Шумадинце, Ере, Црногорце, Босанце, Личане, Бокел.е, Дубровчане и др. Шумадијске сељаке je узео као најбоље представнике шумадијске средине и карактера, а Ере, као најтипичније представнике динарских особина, позитивних и негативних и патријархалног начина живота. Поред осталих психичких особина, позитивних и негативних, за Шумадинце je истакао жилавост, упорност и веселост, за Ере, лукавост, духовитост и сналажљивост, за Црногорде, храброст, јунаштво и достојанство, за Личане плаховитост, благодарпост, суровост и осећаље саучешћа. МеЬу Србима кметовима у Босни, иако су припадали угњетеној класи, запазио je „енергичне и слободне типове" мија je енергичност дотла до изражаја у усханцима, бунама и борбама протlш Турака. Код Хрвата je у Босни истакао улогу католичке цркве и фрањеваца у формирању верских погледа, схвагања и понашања. Муслимане je поделио на бегове, слободне сељаке, кметове и „фукаре" градску сиротињу која се, како он каже, малим задовол>ава, проси и на тај начин одржава у животу. Бегове je приказивао као владајућу класу која живи од ратног плена и прихода са земље од раје, па се услед таквог начина живота ова класа одвикла од физичког рада, мишљења и интелектуалног рада, више je заинтересована за материјалне и религиозне ствари него за интелектуалин живот. Леност, тромост, пехат и незналаштво су оне особине које су карактеристичне за бегове, а срчаност и гостољубивост за муслиманске сељаке. За Бокел>е je рекао да имају смисла за говор и причу, а за Боку да je то „облает досетљивости, шале и хумора", док je Аубровник по речима Ернеста Аевиса, чије речи цитира, „ател.е духа и науке". Дубровчани се по Цвијићу, одз\икују смислом за књижевност, уметност, науку, трговину и морепловство. Опште психичке особшге које смо истакли за динарски тип обухватиле су варијетете и трупе овог типа. Због ограниченог простора све позитивна и негативне особине горе поменутих трупа нисмо изнели, вей смо само поменули неке које су изразите. Централни тип. Централним типом je обухватио Македонце у Македонији и Србе на Косову и Метохији. Y овом делу Балкана запазио je стапагьа и укрштања различитих народа, Османлија, Грка, Арбанаса и Цннцара, затим упшаје разних култура, језика, држава и свештенства. Географским факторима je објаснио посебан начин живота, етннчко шаренило, разноврсност дијалеката, ношњу и обичаје. Централни тип je поделио на пет варијетета: Косовско-метохиј ски, 3стадно.македонски, Моравско-вардарски, Шопеки и Јужно македонски, затим на лесе г етничких гру-