Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

140

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

ганизација и органа из домена заилите на раду, врше органа управе надлежни за послове инспекције рада. Ради прецизирања надежности инспекције рада, за коју начелно кажемо да врши надзор над применом прописа о заштити на раду, биће нужно позабавити се питањем: шта je то заштита на раду и каква je хьена садржина ггрема нашем позитивном законодавству? Јер, настао у одреВеним историјским условима као средство класне борбе за боље радне и животне услове радника, појах.х „заштита радника на раду”, уосталом као и сви друга историјски условљени појмови, мехьао je и проширивао своју садржину, а у зависности од степена развијености нроизводних снага и друштвених односа. Зашппа на раду, према чл. 2. Основног закона о заштипг на раду, обухвата мере и средства усмерена- на стварање безбедшхх услова рада, а безбедни услови рада се остварују прхгменом савремених техничких, здравствених, совдгјалгшх и друшх мера за снречавахье и отклахьахье узрока повреда и здравствехшх оштећења радних људи на раду. Из овако одрећеног појма и садржине заштите на раду произилази да се она не може изједначити са појмом заштита радника на раду" схваћеним у класичном смислу речи. Тај појам, настао у одреВеним историјским условима био je изложен својеврсној еволуцији. Y свом калсичном значењу појам „заштита радника на раду”, поред осталог, делом своје садржгше обавезно обухвата и остваривагье права из радних односа. V нас то вшпе, бар у принципу, не може бнти предмет заштите на раду јер, као што je познато. Устав одређује да je уреВххвање међусобних радних односа у радним организацијама ствар самих радних заједница. С обзххром на то остваривахье права из раднох односа постаје превасходна бриха самоуправхшх органа радшхх оргахшзација, а њихова заштита, ствар тих органа, суда и других за то ыадлежних органа. Полазећи од тако промехьене садржине и природе радног односа, из Закона je изостављена ранија надлежност органа инснекције рада да хштервешхшу у споровнма око запошљавања и престанка радног односа, у вези са обрачунавахьем и исплахом личних доходака хх сл. Од права из радног односа, као предмет и садржина зашгите на раду задржава се само оно што непосредно може утицати на стварахве безбедних услова рада. То су, под одреВеним условима, радио време и одмор, ошпте и посебне мере заштите за омладихгу, жене и инвадидна лица, а такоВе и смештај и исхрана хода су као вххд загшите повезани са самом ххрххродом посла ( и ). Према томе, уз досад речено, надзор над прххменом прохшса којима ce уре Вују ова права из радног односа спада, такоВе, у надлежност органа хшспеходије рада. Надзору органа инспекције рада подлежу радне организације, органн друштвено-политичютх заједшхца хх друга нравна лица у којима су запослехха лица на раду. Надзору органа инспекцнје рада подлежу и приватни послодавцхх. Укратко речено, надзору инспекције рада подлеясу сва места на којима се налазе лица на раду, a којима се, према Уставу и Осхховном закону о заштити на раду, гарантује право на заштиту. Од надзора органа инспекције рада су изузета рударска предузећа, јер тамо надзор

(il) 3. Xа с, on. цит., стр. 239—240.