Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

142

АНАЛИ ПРАВНOI ФАКУЛТЕТА

Из досад изложено! се види да Савезни инспекторат рада, по правилу, не врпш непосредан надзор, већ само по потреби, и то кад су у шттању послови од интереса за пелу земљу. Савезни инспекторат рада je иначе организован као посебна осамостаљена јединица у саставу савезног органа управе, надлежног за послове рада и радыих односа тј., у саставу Савезног савета за рад. На основу овлашђења садржаног у Основном закону о заштити на раду, организацију и надлежност органа инспекције рада у републнкама прописују оне саме својим прописом. Ово овлашйетье су већ реализовало све социјалистичке републике, било кроз одговарајуће одредбе републичких закона о заштити на раду ( 15 ), било доношењем специјалних закона о органима инспекције рада ( 1С ). Према одредбама Закона о заштити на раду СР Србије, послове инспекције рада у оквиру права и дужности републике врпш Републички секретариат за здравље и социјалну политику. МеВутим, како je према најновијој организацији републичке управе, и у СР Србији поново основан Републички секретариат за рад, то ће, нема сумње, послове инспекдије рада преузети овај орган управе. Републички орган управе надлежан за послове инспекције рада врши стручни надзор над радом службе инспекције рада ужих друшхвено -политичких заједннца, пружа им стручну помоћ у решавању задатака и стара се о организации службе и стручком образоватьу и усавршавању инспектора рада. Уз то овај орган врнш послове непосредног надзора над извршавањем прописа и мера заштите на раду: а) у организацијама: металургије, железштчког саобраћаја, за производи, у експлозива; б) на пловним оојектима вучне снаге изнад 50 KS, односно носивости преко 50 бруто регистарских тона; в) у електроенергетским објектима напона изнад 10 KV са стадном посадом и г) на извоВењу радова: на изградњи тунела и других подземних радова осим рударскнх, кесонских и ронплачких радова и на изградњи мостова са отвором већим од 25 м. на путевтша првог и другог реда и железничким пругама. Републички орган управе надлежан за послове инспекције рада може, у случајевима учесталих повреда на раду и другим околностима које погоршавају статье заштите на раду, сам извршити одреБени ииспекцијски посао и предузети одговарајуће мере да се примене прописи и отклоне недостачи. Послове инспекције рада, у оквтгру права и дужности ошптина и аутономних покрајина, врше ошптински односно покрајински органи управе. Општински орган управе надлежан за послове инспекције рада врпш све послове инспекције рада осим отшх који су Законом о заштптп

(15) Закоии о заштити на раду: СР БиХ, ~Сл. лист", бр. 34/66, чл. 2-!—34; СР Словепија ..■Урадни лист", бр. 22/66, чл. 21—31. и СР Србија, ~Сл. гласник", бр. 31/67, чл. 34—40.

(iß) Законн о инспекцијп рада СР ЦИ, „Сл. лист", бр. 18/66; СР Хрватске, ..Народне новине", бр. 11/67. и СР Македоније, ~Сл. весник", бр. 12/67.