Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

143

ПРИЛОЗИ

на раду СР Србије и посебшш прописима стављени у надлежност органа инспекције рада других друштвено-политичких заједница. А'lање-више слично као и у СР Србији прецизирана je организација и надлежност органа инспекције рада и у прописима других социјалистичких република. За успешан рад органа инспекције рада од изузетно великог значаја je начело о њиховој самосталности, иначе садржано у чл. 92. Основног закона о заштити на раду. То се начело огледа у томе што су инспектори рада, у вршењу својих послова, самостални и у име органа инспекlUïje рада поступају и доносе решења у оквиру дужности и овлашћења одреЬених Основним законом о заштити на раду и другим прописима. Послове органа инспекције рада врше инспектори рада. При вршењу тих послова они морају имати прописану легитимацију. За прописивање обрасца легитимадије и начин издавања исте, Основни закон о зашитити на раду овлашћује савезног секретара за рад. Користећи се тим овлашћењем, савезни секретар за рад je прописао Упутство о легитимации инспектора рада ( 17 ). Дал>е веома важно начело за успешан рад органа инспекдије рада јесте начело стручности инспектора рада. Према чл. 95. Основног закона о заштити на раду инспектори рада морају имати прописану стручку спрему и испуььавати друге прописане услове за вршење инспекцијских послова. Стручну спрему за инспектора рада Савезног инспектората за рад, као и за инспекторе других органа инспекције рада који врше послове од интереса за делу земљу, прописује савезни секретар за рад, а стручну спрему и друге услове за рударске инспекторе прописује савезни секретар за индустрију и трговину, у сагласности са савезним секретаром за рад. Користећи се овлашћењем из чл. 95. Основног закона о заштити на раду, савезни секретар за рад je прописао Правилник о стручној спреми и другим условима за инспекторе рада у Савезном инспекторату за рад и за инспекторе рада других органа инспекције рада који врше послове од интереса за делу земљу ( 18 ). По'том правилнику инспектори Савезног инспектората рада морају имати факултетску стручну спрему и најмање 5 година радног искуства у струци. Инскетори рада других органа инспекциje рада, који врше послове од интереса за делу земљу, морају имати завршен најмање први степей факултетског образована одговарајућег факултета, односно најмање завршену одговарајућу вишу школу и најмање 3 године радног искуства у струци. И једни и друга, уз овде речено и опште услове за засиивање радног односа, морају бити физички способни за вршење послова и ван седишта места рада радника. За све друге инспекторе се потребна стручка спрема и друга услови за вршење послова инспекције рада прописује одговарајућим Републичким законима, прописима о унутрашњој организации органа управе надлежиих за послове инспекције рада и на друга одговарајући начин. Тако се

(17) „ Сл. лист СФРЈ", бр. 42/65.

(18) „Сл. лист СФРГ, бр. 31/66.