Anali Pravnog fakulteta u Beogradu, 01. 01. 1971., S. 95

93

ЉУДСКА ПРАВА И PACHA ДИСКРИМИНАЦИЈА

Y првој половини XX века довело до стравичног уништавања лудског рода. За обезб еђење такве политике употреблавају се не само пропаганда већ и економска, војна и друга средства којима држава располаже, укључујући законодавство, судство и полицију. ( 6 ) На тај начин бива озаконења политика прогањања свих оних који на било који начин испоље неслагање ca таквом политиком или припадају појединим расним или другим групама. Стога се не могу прихватити објашњења која су некада долазила из Тренева Рајха а данас допиру из Јужноафричке Републике. Концентрадиони логори, „бантустани” или гета никако не могу да се сматрају погодним средствима за очување аутономије појединих трупа, што се покушава да оправда позивањем на начела која je прихватило и меВународно право. То су пре услови који доводе до уништења тих група, како се каже у Конвенции о спречавагьу и кажњавању злочина геноцида. 5. Политика дискриминаций, која значи ускраћивање појединих права или повластица који су другима прнзнати, ( 7 ) заснована на расној основи, може да има тешке последние у друштвеним односима. Подвојеност расшгх група, често праћена забраном мешовитих бракова, доводи до стварања затворених друштвених група, а последице тога су не само њихова дегенерација већ и тешки сукоби између тих група. Дискриминација доводи до економске и правне неједнакости, а затим до нетрпељивости па чак и мржњс, што лако изазива прибегавање насилу и исте такве противмере. На тај начин се ствара и одржава култ насила и мржње, израстао на незнању, заслеплености и себичности. Због тога се у уводном делу једногласно усвојене Декларације Уједињених нација о уклањању свих облика расне дискриминације ( 8 ) с правом истине да расна дискриминација штети „не само онима који су јој изложени већ и онима који je практикују”. Случај иацистпчке Немачке показује да je индоктринација у национал-соцпјалистичком духу појачавала националистичка и шовинистичка осећања, чиме je припреман терен за пороблавање других народа. Потврђена je мисао да онај ко угњетава друге ни сам није Слободан. Правнички посматрано, некажгьено грубо гажење основних лудских права и слобода води извршењу најтежих злочина, доводећи чак у питање основна добра човечанства мир и безбедност. 6. То je основни разлог што je Повеља Уједињених нација јасно истакла да се пријателски односи међу државама, народима и нацијама, који су основа међународног мира и безбедности, могу очуватн и развијати само ако се поштује и унапређује свеопште уживање лудских права и основних слобода за све, без икакве днскриминације. Веровало се да je слом фашистичке Немачке (1945) означавао и крај расизма. МеВутим, он се у разним впдовима и дале исполава. Није реч само о Јужноафричкој Републици и Јужној Родезији, у којима политика расне подвојености има правну осно-

(8) М. Марковић, Положа] домаћег (неевропског) становништва у Јужноафричкој УнијиЈггословенска ревија за међународно право, 1958. бр. 3, стр, 512—522; Ј. Barker, Human Rights in South Africa, Howard Law Journal, 1965, No 2, pp. 549—582; Ch. Cadoux, L'Afrique du Sud, Paris 1966.

(7) Тако дискриминацнју дефинише и Dictionnaire de la terminologie du droit international, Paris, Sirey 1960, p. 216.

(8) Усвојена резолуцијом Гечералне скупштине 1904 (XVIII), од 20. новембра 1963.