Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

700

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

ма томе, приликом реорганизације нашег судског система која je управо у току, лорд-канцелар ће преузети свеукупни надзор над јединственом структурой судства на националној основи ( 10 ). Ова контрола и надзор простиру се и на оснивање нових судова и именовање судија. Из овога следи да je Енглеска управо у процесу добијања националне схеме судскот система који никад раније није имала, бар не у смислу рационалног система који je познат континенталним правницима. Садашњи лорд-кантделар сам je описао ову промену као „највећу реформу у вези са применом права овог века а вероватно и у целој правној историји” ( u ). Али све рво je питање будућности. Још увек су одређена министарства надлежна за реформу права које je у њиховој надлежности. Већ сам у том смислу споменуо надлежност Министарства унутраппьих послова. Министарство грађевинарства и локалне управе и Министарство за рад стално врше ревизију законодавства ко je се односи на њихов делокрут рада. Поред министарске одговорности у питањима у којима je јако изражен јавни интерес, влада je основала и крал>евске комисије које су, после нсцрпног проуча вања одређеног питања у року од обично једне до две године, подносиле свој извештај. Резултати рада комисије не доведу увек до законских прописа, било због тога што се влада не сложи са предлозима комисије, или због тога што нема довољно времена у Парламенту да се одређени предлози хтроуче и усвоје. Међутим, реформа права путем ad hoc комисија које ce састоје од привремених чланова тешко може да буде задовољавајућа, упркос чињениди што je механизам ојачан од 1934. године оснивагьем три сталне комисије за реформу права, које су такође биле састављене од привремених чланова. Ово je оквирна слика о реформи права у Енглеској до почетна 60-тих година када je власт у Енглеској преузела Лабуристичка партија. Y то време питање реформе права постаје озбиљан политички проблем. Већ 1963. године два чувена правника Гардинер и Мартин објављују книгу под насловом „Реформу' права изврпшти одмах”, која je представљала снажан захтев за акцију. Отуда није изненађујуће да се следеће године када лабуристи долазе на кормило државе покреће гшицијатива за ову душ очекивану акцију. Први од двојице поменутих аутора лорд Гардинер постаје лорд-канцелар, а други професор Ендрју Мартин постаје члан новог тела које се назива Енглеска правна комисија. И управо овом органу посветићу преостали део свог предавања јер он представл.а централно хместо на садашњој британској правној сцени на пољу реформе права.

5. Правые комисп je су основане на основу Закона о правним комисијама од 1965. године. Треба напоменути да постоје две хакве комисије: једна за Енглеску и Веле и друга за Шкотску. Вероватно вам je познато да су нам историјски разлози оставили у наслеВе два нравна система, а политички разлози су нам онемогућили да извршимо изједначење тих систе-

(ю) Закон о судовныа, 1971, који je стушю на снагу 1. јануара 1972. (и) В. The Times од 29.X11 1971.