Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АРИСХОТЕЛ ПРЕТЕЧА ТЕОРИЈЕ РОБНЕ ПРИВРЕДЕ

The first part deals with the basic characteristics of the economic structure of the classical society. It is characterized by a heterogeneity of economic relations. An addition to the relations of a natural economy of the serfdom type there are also relations of a commodity economy. Relations outside the household are maintained in an indirect way. Their forms range from the most simple direct ties to various forms of trade and monopoly. The relations are based on a developed division of labour. The second part is devoted to Aristotel’s theory of exchange and money. Не formulated two positions fundamental for the continuation of the commodity economy and the understanding of the essence of exchange. The first one relates to division of labour as the original cause of the commodity economy, while the other relates to the problem of equality in the exchange relationship which leads to the necessity for a »general measure of value«, to the emergence of money which, unfortunately, he was not ever able to successfullu fully explain. Failing to explain the content of value, Aristotle sought in vain to find the solution to the problem in the contractual nature of the emergence of money. Не contributed to the theory of money by pointing out several functions of money. The third part is summary in character and points to the following significance of Aristotle's economic thought: 1) he formulated elementary laws, 2) he pointed basic questions of commodity economic activity due to which he is considered the initiator of the Contemporary theory of commodity economy, 3) he points to the dual nature and internai contradictions of basic catégories of the commodity economy and 4) Aristotle can be considered a forerunner of the theory of labour value because an explicit corrélation between labour and value can be found in his work. RÉSUMÉ Aristote précurseur de la théorie de l’économie marchande A la différence des autres penseurs de son époque Aristote s’est étendu dans une large mesure sur les catégories économiques. La manière dont il les a traitées lui attribue une place exceptionnelle, de sorte que nous le considérons comme précurseur de la théorie contemporaine de l'économie marchande. Dans la première partie il est question des caractères fondamentaux de la structure économique de la société antique. L’hétérogénéité des relations économiques est caractérisée. Outre les rapports de l’économie naturelle du régime d’esclavage, il y a aussi des rapports de l’économie marchande. Les rapports qui se forment en dehors du ménage se réalisent par voie indirecte. Leurs formes varient depuis les relations les plus simples, directes, jusqu’aux aspects divers du commerce et du monopole. Les rapports s’établissent sur la division du travail démembré. La deuxième partie est consacrée à la théorie d'Aristote de l’échangé et de la monnaie. Il a formulé deux attitudes fondamentales pour la continuation de l’économie marchande et la compréhension de l'essence de l’échange. Selon la première il attire l’attention sur la division du travail en tant que cause de la naissance de l’économie marchande, tandis que l’autre se rapporte au problème de l’égalité dans le rapport de l'échange, ce qui entraîne la nécessité d’un »critère général de la valeur«, jusqu’à la naissance de la monnaie, ce qu’il ne pourra pas, malheureusement, mener à bonne fin et expliquer. En négligeant d'expliquer le contenu de la valeur, Aristote cherche en vain dans la nature contractuelle de la naissance de la monnaie la réso-