Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

196

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

мено време поставлю као питанье обезбеђења надзора законодавне власти над сполэном политиком, утица ja јавног мњења на спол>ну политику и дипломатију у буржоаским парламентарним демократа]ама, односно као проблем демократизације сполше политике у социјалистичким земљама у смислу како смо у досадашњим излагањима покушали да покажемо. Шире разматрање ове проблематике прелазило би предмет и обим овог рада. То je и разлог што се ограничавамо само на једну констатацију. Још je Токвнј (Toqueville) схватања о орграничавајућем дејству демократије на остваривање политике ca правом оценом да представда паушалну осуду демократије коју историја није потврдила. Историјско искуство, посебно негативне последице тајне дипломатије, пре упуђују на закључак да je y сукобу „демократа] е” и „ефикасности”, ако je уско схваћена ефикасност преобладала, демократа] а редовно губила битку и била поражена и у времену у којем живимо. Крајњи je наш закључак отуда: и перед тога што се процес демократизације спољне политике у Југославији још налази у почетно] фази његове еволуције, путеви који се већ сада отварају и концептуална решења која треба да се остваре могу да имају уставни, политички и огаптедруштвени знача] који прелази грашще Југославије, значај и за одређивање теорије и праксе социјализма и функција социјалистичке државе у спољној политици и међународним односима уопште.

A Магарашевић

РЕЗЮМЕ О демократизации внешней политики в Югославии Исходным положением статьи являются теоретические концепции и практика основоположников марксизма и Ленина о функции внешней политики пролетариата взамен внешней политики буржоазии. Данный разбор служит основой для общего понятийного определения „демократизации внешней политики”, рассматриваемой как классовая и историческая категории. Ее составляют главным образом следующие элементы; а) демократия и демократическое осуществление внешней политики являются основным и неотделимым фактором общей и универсальной борьбы за освобождение рабочего класса в национальных и мировых масштабах; б) внешняя политика в теории и на практике должна быть отказом не только от классового, но и от национального угнетения; в) общественная роль и цели внешней политики, в частности государств, являются выражением интересов господствующего класса в нем, вследствие чего внутренняя структура государства является фактором, влияющим на развитие процесса демократизации внешней политики; г) ушштожение и отмена тайной дипломатии. Общественная структура Югославии является и в дальнейшем основой для изучения основных характеристик общественного преобразова-

се донесе одговарајућа финансијска резолуција. Тако поступай амбасадора, који делује оклевајући по уставу као што je наш, доводи до тога да губимо наше повољне прилике”. Цит. преыа: Duhacek-Thompson, Conflict and Cooperation among Nations, New York 1960, стр. 508.