Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

84

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

остати без оне снаге коју би он требало да има и ко ja je овде у Нацрху устава јасно изражена. Следеће питање односи се на задруге. Члан 64. који говори о задругама, мења садашње стање у погледу управљања задругом. « Наиме, ми смо већ пре 10 година увели у задружном систему коегзистенцију управљања на бази здруженог принципа и на бази радничког принципа самоуправљања. Y мешовитом органу, задружном савету, учествују у управљању и чланови задруге и радиици који на основу радног односа доприносе развоју задруге. МеВутим, по Нацрту устава, примат ce даје задружном управљању и говори се само о управљању задругом од стране чланова задруге. Учешће радника у управљању задругом, овде je потпуно изостављено и препуштено да буде регулисано осталим амандманским одредбама a које би могло да доведе до тога да се створи сличая однос као измеВу заједничких служби и основних организација удружеког рада. Отуда мислим да бн и ово питање требало појасннти. Поред тога требало би обезбедити одређено учешће чланова радне заједнице задруге у управљању задругом, jep поред управл.ан>а задругом од стране задругара које може да буде и засновано само на материјалном учешћу а не на раду, мислим да би ми морали, као што смо у данашњим прописима урадили, да принцип управл>ања на бази радиог односа нађе у задрузи своје место. Следеће питање такође ми се чиlш да je начелно. То je питање састава радничких савета. Y одредбама чшнова 86, 87. и 88. говори се о саставу радничких савета, о заступљености основних организација удруженог рада и о делегатском систему. МеВутим, остало je нејасно и постоје различита тумачења, појединих одредби Нацрта устава, у смыслу да ли та заступљеност представлю застутьъеност по делегатском систему тј. по броју радника, или по броју основних организации а, или можда представлю у истовремено коегзистенцију и могућност да се заступљеност уведе и по принципу економске снаге тј. према величины дохотка. Поштујући прнн-Iщп да свака основна организација треба да буде заступлена у радничком савету, ми би ипак морали да водимо рачуна да на неки начин и принцип економске заинтересованости, такође буде присутан. МеВутим, по тенденцијама ко je се нзражавају у дискусији изгледа да принцип равноправие заступљености основних организација без обзира на економску снагу ужнва приоритет у тумачењу. Мени се чини да он не би требало да буде једини принцип; он треба да остане доминантан принцип, али поред тога треба имати у виду да има одреВених питана код којих би морао и принцип економске снаге да доВе до изражаја. Jep, ако ми говоримо да радници треба да одлучују о резултату свога рада, онда не видим разлоге да о неким питањима која се превасходно тичу одлучивагьа о резултату рада, о средствима која су створена радом, да треба једнако да буде заступлен онај ко je створио 5 четвртина тог дохотка и онај ко je створио једну иегову четвртину. МеВутим, ако овај предлог не буде прихваћен, ja желпм да истакнем да je то био мој предлог jep ja не одлучујем, ja се ограничавам на то да кажем оно што мислим.