Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

80

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

ствар изоставилы, а где чак и они којима се дозвољава одступање од уставних одредаба. 2. APY ra напомена се тиче неких одредаба политичког система а односи се на питања самоорганизовања организација удруженог рада (чл. 110—ИЗ, 115). Ja сам маркирао као подсехник себи ових неколико чланова, да су они против XV Амандмана. Наиме, ови чланови не само што регулишу организована организација удруженог рада, радних и других организација, него опет препуштају законима да још даље регулише, тако да се један од значајних елемената аухономности, самоуправности самоорганизовање овде исцрпљује скоро до краја, те минимално остаје организацијама удруженог рада. Y односу на XV Амандман сада се иде супротно за 180 степени; не само што се стављају неке норме у Устав у органима OYP, што je, мислим, умесно, jep XV Амандман je опет био превише широк и донекле и нејасан, него се оставља и закону да ту материју разрађује. И сада треба организацију OYP метнути у Устав, али по правилу само у Устав, не дати више закону да може да још даље иде у детаље и да разрађује материју. Закон би могао да интервенише само ако треба да се у погледу одређене врсте ОУР одступи од општег правила у уставу. Иначе, не видим колико се ту може говорити о пуном самоуправном положају организација удруженог рада, ако скоро и немају аутономиости у погледу самоорганизовања. 3. Y глави о уставности и законитости (у првом члану) заштита уставности и законитости била je раније успостављена између осталог, и ради заштите јединственог правног поретка. To je сада у члану 181. Нацрта југословенског устава и 206. Нацрта СРС изостављено. Што није више тако, сасвим je на месту, јер ми стварно немамо више јединствен правки поредак него девет правних поредака, шест републичких, два покрајинска и савезни, али имамо ипак, мени се чини, одређене јединствене основе правнога система. Шта ће то бити, препустимо пракси и теорији које су то јединствене основе. Има их, не можемо поћи одатле да их нема. Добро, немамо једннствен правни поредак за целу Југославију, али имамо јединствене основе правног система. Зато бих ja предложио да се у члану 181. југословенског Устава и 204. Устава СРС убаци допуна, те да та реченица гласи: „Ради остваривања уставом и законом утврђених друштвено-економских и политичких односа, јединствених основа правног система и ради заштите ... обезбеВују се". Из ове куће треба скренути пажи,у да има иса наше тачке гледштття нешто јединствено, поред једгшственог тржшпта. Ви, цивилисти и економисти, најбоље знате колико се тежи уједначавању и налажењу јединствених принцгша међу државама, а да ми не пођемо одатле да имамо јединствене основе правног система. Тим пре ако гледате надлежности што их има Федерација (чл. 253). Ако би се анализом надежности Федерације ишло, нашло би се доста тога што je јединствена основа правнога система у СФРЈ, поред других извора. 4. Још један деталь. Мени се чини, са гледишта нас, професора права, интересантан детаљ, јер указује на једну нелогичност, а то je