Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

АНАЛИ ПРАВНОГ ФАКУЛТЕТА

far surpasses not only the borders of Monte Negro but also the frames of classical legislative text. Proprietary code brings Monte Negro out of juridical »primitivism« and identifies it as a modern state in international relations: its norms contain supreme ethical principles (solidarity and reciprocity) and consist not only of orders but also of instructions: popular language and narrative stile of speech facilitate its application in practice. General proprietary code emerges from a backward environment ot Monte Negro where customary law was the omnipotent regulator of propriety juridical relations. Elements of civil society do not develop here from the basis of feudal society and from the destruction of fundaments of euch society, but from the process of disintegration of gender-tribal society. The code is a real manifestation of this process and it is a unique from of skilful application of the principles of modern european legislative doctrene and practice to the complex reality of Monte Negro. Insufficiently analysed, very often in science incorrectly and superficialy understood as conservator of ancient regulations and customs (owing to that, some recent historical researches on Monte Negro in the middle of the 19th century seem too simplified) General proprietary code as a totality is dialecticaly harmonious and in proportion to its actual meaning in social life, it expressed institutions which are a product of gender-tribal order in society (house, tribe) and of these which are expressions of developed private-property relations. Its regulations seem contradictory only at first sight, as they express contradictory situations of the time. Fundaments of the code are juridical institutions characteristic for developed civil society, leading role have regulations of classical actual, law of treaty, international private law, and general message is to overcome the old and to stimulate new, progressive relations in the Monte Negro society. RÉSUMÉ Les contradictions apparentes des dispositions du code civil général (Contribution à son étude) Promulgué à l’époque des grandes codifications européennes, et sous leur influence, le Code civil général a exprimé les changements considérables, d’une importance radicale, dans la vie territoriale et socio-économique, après les guerres de 1876—1878. Ce sommet de notre culture juridique dont la signification pratique est même aujourd’hui très grande, d’après son orientation progressive de longue durée, son habileté législative et sa sagesse juridique, dépasse largement non seulement les cardes du Monténégro, mais aussi les cadres d'un texte législatif classique. Le Code civil général fait sortir le Monténégro du »primitivisme« juridique et le légitime en tant qu’ Etat moderne dans les rapports internationaux; ses normes sont un trésor de principes éthiques très élevés (de la solidarité et de la mutualité) et contiennent non seulement le commandement mais aussi la morale; le langage populaire et le style narratif de l’exposé facilitent son application dans la pratique. La base du Code civil général est le milieu arriéré dans lequel te droit coutumier est 1e régulateur tout puissant des rapports de propriété et juridiques. Les éléments de la société civile ne se développent pas ici sur tes fondements de la société féodale et la destruction des bases de cette société, mais sur 1e pocessus de la désagrégation de la Société de famille-tribale. Le Code est la manifestation juridique de ce processus et il est un modèle unique de l’application habile des principes de la doctrine juridique européenne moderne et de la pratique à la réalité complexe du Monténégro. Insuffisamment étudié à fond, et bien souvent conçu de façon erronée et superficielement dans la science en tant que conservateur des coutumes et