Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

124

УДК 347.67”.../04” 34(354)

CERIF: H2lO, Н3OO, Sl3O

Др

Милош Станковић

Да ли је завештање било нормирано у Хамурабијевом законику?

Предмет истражиеања у овом раду је питање да ли се корен устаноее тестамента може пронаћи у Хамурабијевом законику Аутор се служи историјским и упоредним методом, као и језичким, циљним и систематским тумачењем делова текста me кодификације.

У уводном делу анализирају се поједине одредбе које својим смислом асоцирају на гарантовање слободе једностраног располагања имовином за случај смрти, али се закључује да, осим члана 182 Хамурабијееог законика, у коме се посеећеницама бога Мардука даје овлатћење да сеоЈу имовину оставе коме желе, сее нормиране установе no својој правној природи представљају или поклон за случај смрти или их треба тумачити у контексту мираза у корист ћерке, односно брачних располагања у корист супруге.

Потом се, полазећи од типолошке класификације зборника праеа, историјском и упоредном анализом законика Ур-Наму Лгтит-Иштар, Средњоасирских закона, Хетитског законика и МојсиЈевих закона закључује да у њиховим текстовима није постојала норма која би бар посредно указиеала на зачетке слободе завештања сличне онима у чл. 182 ХамурабиЈееог законика, што аутор објашњава Хамурабијееом иноваторском улогом у доношењу тог кодекса.

У наредном одељку је приказан праени статус храмоеских посвећеница, ритуал „сеетог брака“ и испитује се постојање и смисао религиозне проституције, me се констатује да она у правом смислу речи није ни постојала, мада се то често помиње у литератури. Pad се завршава анализом и опредељиеањем

Аугор је доцент Правног факултета Универзитета у Београду, milos. stankovic@ius. bg. ас. rs

Основни закључци из рада представљени су на Десетој међународној научној конференцији „Антика као инспирација и предмет истраживања кроз миленије“, која је у организадији Друштва за античке студије - антика и савремезш свет, одржана на Правном факултету Универзитета у Београду 17. и 18. децембра 2016. године, у саогаптењу под називом „Да ли је постојао тестамент у вавилонском праву?“.