Anali Pravnog fakulteta u Beogradu

вине органима на тлу Европе и препоручује предузимање мера за минимализацију поменутог ризика. 47 Осим тога, потврђено је да начело забране остваривања финансијске или друге користи или других погодности од људског тела или његових делова представља правну тековину Савета Европе и препоручена је чвршћа међународна сарадња држава чланица, посебно на нивоу министарстава здравља, унутрашњих и спољних послова.

Следећи необавезујући документ Савета Европе је Препорука о трговини органима из 2004. године. 48 Та препорука, позивајући се на претходне документе Савета Европе, прописује да се њене одредбе примењују и на све живе и на недавно умрле доноре, затим, осим људских органа и на ткива и ћелије, укључујући и матичне ћелије, a не односи се на крв и деривате крви. Препоручује се државама чланицама да усвоје прописе којима ће бити забрањене трговина људима ради трансплантације органа и ткива и сама трговина органима и ткивима. Препоручује се и да поменути прописи забране и уклањање и имплантацију органа и ткива, осим у медицинским центрима и под околностима које медицински радници, са одшварајућом обуком и искуством, препознају као неопходне и дозвољене, затим остваривање финансијске добити од људског тела или делова тела намењених за трансплантацију, рекламирање са намером да се обезбеде лица или органи (ткива) за трговину или за остваривање финансијске добити и организовање или вођење организације или службе која је укључена у трговину органима или ткивима. Такође, од држава чланица се захтева да санкционишу свако понашање супротно одредбама те препоруке. Препоручују се и међународна сарадња у супротстављању тршвини органима и потпуно извештавање генералног секретара Савета Европе о сваком случају трговине органима.

Значајан је и допринос заједничке студије Савета Европе и Уједињених нација, која дефинише тршвину органима, ткивима и ћелијама као посебну, специфичну, забрањену делатност. 49 На крају студије, у виду закључака и препорука, представљено је неколико

4/ Препоручене меру су; смањење погражње, ефикасније промовисање донације органа, одржавање строгих прописа који се односе на живе неповезане доноре, гарантовање транспарентности националних регистара и листе чекања, успостављање правне одговорности медицинских професионалаца за праћење неправилности и размену информација.

48 Recommendation Rec (2004)7 on organ trafficking , Adopted by the Committee of Ministers on 19 May 2004, 124, www.coe.int/t/.../lNF_2ol4_s_vol_l_textes_%2o CoE_%2obioethique_E%2o(2).pdf, 12. август 2016.

49 Израз трговина органима, ткивима и ћелијама за потребе студије одређује се као трговина која настаје када постоји незаконито уклањање, припрема, чување, складиштење, понуда, дистрибуција, брокерска активност, превоз или имплантација органа, ткива гаш ћелија; поседовање или куповина органа, ткива или ћелија са циљем спровођења једне од претходно наведезшх акгивности; искључиво ради

83

Божидар Бановић (стр. 70-97)