Arhiv UNS — Kultura

PASTORČE

Kada smo krajem 60-tih započeli na TV Beograd, čini mi se po prvi put na našoj televiziji, dužu seriju emisija o džez-muzici, reditelj Jovan Ristić je predložio da je nazovemo ..Povratak džezu". Taj naziv je pršhvaćen i serija je bila na programu gotovo godinu dana. Prošlo je, evo, dvadeset godina. Ono što mi se čini simptomatičnim jeste činjenica da se i danas može veoma često čuti ili pročitati: Vraća П se džez ponovo? Mis Sim da prvotreba reći da džez nikada nije nikuda ni otišao, da bi se morao vraćati. On je bio sve vreme prisutan, u manjoj ili većoj meri. To što je bio zanemaren provalom drugih muzičkih formi, ne znači da je nestao. Spadamo u društva u kojima se mnogo toga događa u svim sferama života. Vrlo često preko nekih stvari, posebno u kuHurš, preletimo, ne upoznajući ih čestito, niti temeljno. Onda im se, kada to nađemo za shodno, vraćamo, jer smo u brzini mnogo toga jednostavno prenebregli. Jedna stvar se, međutim, na žaiost gotovo uopšte ne menja. To je odnos ..zvanične kulture" prema ovoj vrsti muzike. Posebno u Srbiji, džez je pravo pastorče većine kulturnih institucija, uz časne izuzetke radija i teievizije. Ostaii smatraju da je, ako se jednom godišnje odvoje sredstva za Beogradski džez festival, s tim ta stvar skinuta s dnevnog reda. Onda se, naravno, događa da kulturne institucije pomognu jedan koncert, kao onaj Džambo održan u Centru ..Sava" 9. novembra, sa dve i po milijarde starih dinara, ili-jednim boljim ličnim dohotkom! istini za volju, treba ipak reći da svoj deo odgovornosti za ovakav pristup snose delom i muzičari. Ansambli ove muzike često se formiraju preko noći, pa se tako i raspadaju. U Srbiji posle rata, izuzev Džez orkestra RTB čiji su članovi u stainom radnom odnosu, veoma malo je ansambala koji su radili duže. Bio je to svojevremeno ansambi Dinamo, Trio Aleksandra Nećaka, Džez orkestar KUD Branko Krsmanović, a poslednjih godina Marković-Gut Sextet. Sa njima se lista uglavnom i završava. Očito je da je reč o uzročno-posledičnoj vezi. Kulturne institucije ne daju sredstva za ansamble bez veće afirmacije. S druge strane, ovi ansambli nisu u mogućnosti da duže budu prisutni na džez-sceni između ostalog i zbog toga, što su tretirani kao pastorčad. Ostaje samo onaj večiti entuzijazam i ljubav prema ovoj muzicj. To je ono glavno što ovu muziku i održava. Bez toga bi se zaista trebalo pitati: Vraća li se džez ponovo?

Mića Marković

DŽAMBO DŽEZ DRUGI PUT

Kada јв negde početkom godine, Aleksandar Skate izneo ideju o koncertu, na коте bi zajednički muzicirala tri naša najbolja big benda, a povodom 20. godišnjice Ljubljanskog džezfesth/ala, nije baš naišao na oduševtjen prijem, pra svega sredine u kojoj je tu ideju izneo. Teško јв reći i nakon proteka više me sect, a i nakon re prize koncerta u Centru -Sava' u Beogradu, šta je bilo u osnovi mlakog prijema. Govoriio se uopšteno, da je takva ideja neostvarljiva, da nikada ranije u svetu to nije pokušano (to bi valjda trebalo da bude plus, a ne minus), da mi to nismo u stanju tehnički ralizovati isl. Ovakvi stavovi čuli su seod pojedinaca iz ljubljanskih muzičkih krugova. Kada je konačno juna meseca u Cankarjevom domu u Ljubljani zazvučao prvi akord zasviran od sva tri benda, počela je finalna realizacija Skaleove ideje. Ne tako mnogobrojna publika veoma dobro je primila koncert. Sve je porjovljeno u Centru -Sava' u Beogradu 9. novembra, u okviru proslave 60 godina Radio Beograda. U odnosu na koncert u Ljubljani, program je bio izmenjen uioliko što su sva tri orkestra za samostalno muziciranje imala nešto Više vremena na raspolaganju. Novost su bili i vokalni solisti Ditka Haberl i Bebi Dol. Deo koncerta u kome su zajednički muzicirala sva tri orkestra, ostao je nepromenjen. Sale je bila gotovo puta, a prijem izvanredan. Dugo se na nekom koncertu džez-muzike s domaćim izvođačima nisu čule ovacije i pozr/s na bis, što se ta večeri dogodilo... Novinski prikazi koncerta kretaJi su se u rasponu od Svirka u okrilju Federacije" (Borba) do Zajedničko ulaganje" (Vjesnik).

šta ovaj koncert objektivno znači i šta zapravo predstavlja? U osnovi ove ideje јв bila činjenica, da su ova tri orkestra dugi nizgddina muzJcirala na džez-festh/alu u Ljubljani, otvarajući i zatvarajući taj festival. Kasnije se ljudima u Radio B&ogradu učinilo da koncert zaslužuje da bude repriziran u okviru proslave Radio Beograda. Da јв koncert održan pre desetak godina, sigurno nikome ne bi pala na pamet ideja da ga nazove federainim. Ono što ovaj koncert u svom prvom delu pruža slušaocu, jesu dostignuća i trenutne forme ovih ansambala. Na samo jednom koncertu, mnogo toga se može čuti. Sto se tide dela koncerta, na kome se izvodi posebno pisani program za trostmki džez-orkestar, izvesne primedbe je moguće izreći. Kontradikcija Emila Spruka, tromboniste Big benda RTV Ljubljana јв savremeno delo, no svakako пајтапјв od ostala dva ima u sebi elemenata za interakciju orkestara. Treba svakako žaiiti, što naš najuspešniji autorove muzike, Jože Privšek, zbog zauzetosti, nije ništa napisao. Kompozicije Play the Game Silvija Glojnarića, 'a posebno Joint Venture Zvomimira Sk&rla, pružaju daleko više mogućnosti za međusobnu orkestarsku interakciju. Sve u svemu, ipak, JederaJnf koncert јв imao veoma uspelih momenata. Tako će sigumo b'rti i 18. februara u Zagrebu, kada će ponovo b 'rti organizovan. Valjda rmće nikome pasti na pamet da ga nazove Svirka u okrilju bivše Kmljevine SMS'! Mića Marković

JAZZ KLUB ,,LISINSKI"

Već po tradiciji bogata zagrebačka jazz-jesen, započelaje 10. listopada četvrtom sezonom redovitih mjesečnih koncerata jazza pod nazivom

»Jazz-klub Lisinski*. Cast da otvori sezonu pripala je ove godine GreentownJazz-Bandu iz Ljubljana, kojem je to bio već treći nastup u spomenutoj seriji koncerata, Jedan je od razloga da organizatori pozovu poznate ljubljanske tradicionaliste i swingere

bio i taj, što su Greentown Jazz-Bandu upravo izašle nove IP i CD ploče pod nasiovom Swinging Classics. Vođa ansambla, inače profilirani kla-

rinetist Borut Bučar, izvršio je neke promjene u sastavu, pa je tako trubača Tomaža Grintala zamijenio Petar Ugrin, a bubnjara Marijana Loboreca, Ratko Divjak. Bučarova je namjera bila jasna želio je ojačati sastav poznatim Ijubljanskim jazzistima

Piše:

Mladen Mazur

nakon velikih uspjeha na festivalu jazza u Sacramentu u Kaliforniji i na američko-kanadskoj turneji, te uoči važnih nastupa na festivalima jazza u Saveznoj Republic! Njemačkoj. Koliko je bilo opravdano u sastav uvesti poznate i zaposlene članove Ijubijanskog big banda pokazat će se, no zagrebački je nastup potvrdio da Greentown Jazz-Band s njima funkcionira vrlo dobro, a i zagrebačka ga publika vrlo dobro prihvaća. Još se nisu ni stišali utisci 11. zagrebačkog Jazz-Faira, već je 14. studenog došao na red drugi koncert serije -Jazz-klub Lisinski". Za taj su koncert na plakatu bili najavljeni trio Vanje Lisaka i Big band Radio-televizije Zagreb pod ravnanjem Silvija Glojnarića. Drugi dio tog koncerta, kao što je to bio slučaj i s Greentown Jazz-bandom prenošen je -u živo" za program zajedničke emisije Drugog programa Radio Zagreba i programa 202 Radio Beograda, -Jazz Duplex". Uz zagrebački big band kao gost solist najavljen je poznati sovjetski att-saksofonist Georgij Gararqan. No zagrebackom big bandu nije bilo ni traga, a da za to nije dano nikakvo objasrqenje! S tim se orkestrom nešto slično dogodilo i tijekom posljednjeg festivala jazza u Sofiji, gdje je trebalo svečano zakljudti festivalski program također bez obkoje bi po svim pravilima trebala dati Muzička proizvodnja RTV Zagreb. Zaključak sofijskog jazz-meetinga spasio je vrlo uspješno raspoloženi Dixieland ansamb! Ljubomira Matijace, dok je drugi nastup sezone jazz-kluba u *L /sinskom" spasio trio Vanje Lisaka sa spomenutim sovjetskim saksofonistom, kojima se pridružio i poznati zagrebački saksofonist Miroslav Sedak-Benčić. inače predstavnik stilski modernijih u jazzu, morao se tako prilagoditi tradiciji swinga i poznatih jazz-standarda. Treći iz serije ovogodišnjih koncerata -Jazz-klub Lisinski" održat će se 5. prosinca, kojom će prilikom biti proslavljena 35-godišnjica rada trija poznatog zagrebačkog pijanista Dražena Boića. Uz trio slavljenika nastupit će i gosti: pjevači Radojka Šverko i Drago Diklić, trubač Marijan Domić, glumac Relja Bašić te prvi kontrabasist trija Rajko MilosavljevićMrvica. I taj će nastup to jest drugi dio biti izravno prenosen za -Jazz duplex", a stalni je voditelj -Jazz-kluba Lisinski" pisac ovih redaka.

KLUB PRIJATEUA JAZZ-GLAZBE U ZAGREBU

U četvrtak 23. studenog sastao se u prostorijama Društva skladatelja Hrvatske inicijativni odbor Klub prijatelja jazza. Budući klubbitrebao okupljati Ijubitelje jazza bez obzira na zanimarqe, što znači da nije predviđen samo za profesionalne glazbenike ili muzičare amatere. Takav klub već nekoliko godina djeluje u Karlovcu. Budući klub predviđa razne aktivnosti od pronalaženja odgovarajućih prostorija, u kojima bi članovi uz obavezno sastajarge i diskusije, slušali ploče i kasete, te gledali video-snimke. Klub bi izdavao svoj bilten, a od organizatora jazzkoncerata dobivao bi za svoje čianove ulaznice po znatno povoljnijim cijenama. U budućnosti bi i Klub mogao početi organiziranjem skromnijih jazz-priredaba, koncerata i predavanja. Budući da se uskoro sprema osnivačka skupština, bit ću u javiti i sastav predsjedništva, koje će zasigurno okupiti niz poznatih i priznatih zagrebačkih djelatnika na polju jazza.

Džambo koncert centar ~Sava“

Miroslav Sedak — Benčić i Georgij Garanjan

5