Beogradske opštinske novine

Број 43

— 275 —

Год. XX

града. Уз модбу дужан је приложити доказе, како има све услове, које су прописане чланом 2. ових правила. Члан 8. Од дана пријема молбе па најдаље за петнаест дана, окружни начелник, односно управник града Београда, пошто оцени, да ли кандидат према поднетим доказима има потребне услове из члана 112 закона о општинама, решпће и кандидата решењем известити о томе, да ли му се одобрава полагање испита, или не и из којих разлога. Противу решења, којим је одбијен од захтева да му се одобри полагање исиита, кандидат може изјавити жалбу Министру унутрашњих дела за петнаест дана од дана кадје исто решење примио. Решење Министра унутвашњих дела извршно је. Члан 9. Ако би кандидат био одбијен од полагања испита, или би од истога пре, но што је отпочет, одустао, вратиће му се положена дијурна. Члан 10. Једновремено са решењем, којим се кандидат извештава да му је испит одобрен начелник окружви, односно управник града Београда позв;>ће кандидате да најдаље у року од 1. месеца положе на име дијурне по шест динара за чланове и четири динара за деловођу испитпе комисије. Од дана положене дијурне, па најдаље за десет дана, начелник окр^жни, односно управник града Београда, известиће писменим актом чланове комисије и кандидате, за који је дан испит одређен. Испит се мора обавити најдаље за месец дана од дана положене дијурне. Члан 11. 0 свом раду комисија ће водити нарочити запвсник, са означењем нмена и звања њених члавова и деловође, имена и презимена кандидата, места његовог становања и досадањег занимања, месга где је и времена кад је иснитивање отпочето, из којих је предмета кандидат испитиван, је ли кандидат положио или није положио испит за општинског деловођу. Члан 12. Испитивање кандидата биће усмено и писмено и траје најмање три сахата. Од овога времена мора се оставити кандидату најмање 1 сахат за израду писменог задатка. Члан 13. Усмени испит кандидат ће полагати из ових предмета. 1, из писмоводства, деловодства, руковања архивом и правила о општинским поштама; 2, из закона о административној подели земље, закона о устројству војске, закона о оиштинама, закона о чувању пгљског имања и закона о оиштинским кошевима. 3, из кривичног закона и поступка, 1раћевинског закона и поступка, из правила о поступању у вавнарничним делима, полицијске уредбе и правила о односу слугу и њихових газда: 4, из рачуна четири проста облика рачунска: сабирање, одузимање, множење и дељење: даље прости и десетнн разломци и правило интересно; 5, из закона о таксама и закона о иор ези; 6, из закона о шумама и закона о водама. Из свиј У ових закона или правила, кандидату ће се давати само она питања која имају непосредне везе са дужностима и општом службом надлежношћу општинских власти. Одкандидата захтеваће се у главном, спрема за олште и правилно појимање овик закона и правила и за њихову примену у конкретним случајевима, и познавање појединих одредаба за- I

кона или правила само у толико, у колико је потребно за оцену: да ли кандидат, у начелу, познаје главну смисао надлежности, која по дотичном закону или правилима припада општинској власти. Према томе, кандидату се може дозволити. да се читањем дотичног закона, или правила, помаже у одговорима на постављена питања. Кад год би кандидат, ма и на какав начин, показивао разложности и јасноће у разумевању закона и подобности за његову правилну примену, треба сматрати да је кандидат дао задовољавајући одговор. При усменом испиту комисија ће нарочиту пажњу обратити и најдуже се задржати на предметима који су у овомчлану побројани под 1, 2 и 3. Из осталих предмета комисија може пробрати само неколико и на њвх ограничити испит кандидата. Ако би кандидат својим одговором на предмете под 1, 2 и 3 одговорио тако повољно да је већ самим тим показао довољно подобности за правилно схватање и примену закона, комисија може тамо усмени испит и завршити не прелазећи на остале предмете. Оваку своју одлуку комисија је дужна унети у записник. Кандидат, који би при испитивању из предмета под 1, 2 и 3. показао недовољан успехнеће се ни испитивати из осталих предмета, већ ће сеодлукомкомисијскому записникутврдити овакав неуспех и одбити од даљег полагања тогаиспита. Кад се сврши усмени испит, означиће се, је ли кандидат из кога испита показао довољан или недовољан успех. Чданови комисије предходно ће се споразумети о међусобног распореду питања, који ће давати кандидату из појединих предмета, Члан 14. Истог дана, а пошто се усмени испит сврши, комисија ће пристуаити и псменом испиту кандидата. При овом исниту комисија ће дати кандидату да расправи какав конкретни спорни случаја из грађанског закона и постувка у границама надлежности опшгинских судова; иди какву иступну кривицу са применом казненог законика и полиц. уредбе. И у једном и у другом сдучају, може се кандидату дати у израду још и какав административни предмет. Кандидат се и у том случају може служити дотичним законом. При оцени писменог испита, комвсија ће обратиги пажњу у колико кандидат показује спреме за ФОрмалну практичну страну сдужбе т. ј. за писмени састав одлука и админнстрације општинских власти, а нарочито за израду решеша и пресуде. Постављене задатке кандидат израђује у присуству бар једног члана комисије. Члан 15. Кад прође време одређено чланом 12. или и пре тога, ако би кандпдат изјавио, да је са израдом готов, комисија ће оценити и овај испит кандидата и своју оцену увести у записник. Сматраће да није положио испит за општинског деловођу кандидат, који би на овом испиту показао недовољан успех. На писмени испит неће се пуштати они кандидати, који су на усменом испиту показали недовољан успех. Члан 16. Своје одлуке комисија доноси већицом гласова. Да је кандидат у смислу ових правила положио испит и тим добио квзлиФикацију за општинског деловоћу, комисија ће утврдити нарочитом одлуком у записнику и под потписом свога председника, са нумером и печатом дотичног начелства, односно управе, издаће о томе уверење кандидату.

Ако кандидат не би показао довољан усиех, комисија ће својом одлуком утврдити да кандидат није положио испит за општинског деловођу. Такав кандидат може поновити испит само један пут и то најмање по истеку шест месеци, од кад је први иснит полагао. Чдан 17. На основу овако издатог уверења о водоженом испиту, исиитани кандидат има право на службу општииског деловоћв У свима општинама, ако не стоји у изузећу тач. 2. и 3. члана 112 закона о општинама. Члан 18. Од 1. јула 1903. године моћи ће вргаити дужност дедовође општинског суда прописане чланом 113. закона о општинама само она лица, која би у свему имала услове из члана 112. поменутог закона и члана 2. ових правила. Садањи општински писари, који према горњем ставу овога члана, без положеног испита не би имали услова за општинског дедовођу, морају положити испит, који се пронисује овим правилима најдаље до 1. јула 1903. године. Оне, који до тог рока испит не подоже, а биди су дужни да га по члану 112. закона о општинама и овим правилима положе, општински суд отпустиће из службе и замевити кандидатима са положеним испитом. Ако општински суд овако не би поступио, наддежна надзорна подициска власт, казниће председника и чланове дотичног суда по чдану 158. закона о онштинама. Једновремено с тим надзорна вдаст поставиће опшгинске деловође и одредиће им плату на рлчун дотичних општина, најдаље за десет дана по истеку горњег рока. Овако постављени ошптински писари престају дејствовати, кад општински судови кзберу за општивске деловођа дица, која би у смислу овога чдана имала за то потребне услове. ПБр. 24.118. 21. септембра 1902. год, у Београду. Министа/р уиутрашњих дела, н. Д. Стевановић с. р.

На основу члана 178. закона о општннама прописујем ова: ПРАВИЈГА 0 деловодству и писмоводству оиштинском и о уређењу архиве општинске I. 0 деловодним квигама: Свака ошнтина мора имати ове књиге: деловодни протокол, експедициону књигу и регистар. а). Деловодни је прошокол онакве Форме као и по државним надлештвима, а који се штампа ЈУ У државној штампарији. У деловодни протокод уписиваће се акта по реду, како су долазила свакога дана и под бројем који је на реду. У рубрици деловодног протокола „садржај предмета" уписиваће се садржина акта укратко: али тако, да се из тога јасно види, шта садржи дотични акт, који је под тим бројем заведен. У врло важним случајевима може се и цеда садржина [акта уписати у деловодни протокол, ако није ведика. У рубрици „садржај решења" записиваће се укратко садржина одлуке, која је по том акту донета, иди ако је акт у продужењу послат којој другој вдасти, онда ће се то и назначити.