Beogradske opštinske novine
Стр. 40
Општинске Новине
Књиге, жу.рнали и нонинскл чланци, које добијају конкурвнти, могу бити из једне јединственс ■области, иуги се пак односита на неколико различиткх питања. На конкуренте могу бити стављени различити захтеви: 1. Прочитати извеени број књига и чланака, те иопунити агакетни упитник из кога се установлуује, у колико је ч^итаоц савладао прочитани материјал. 2. Саставити кратки конспект прочигганих књига. 3. Дати рецензију прочитаних књигз. 4. Саставити изватке из прочитаног материјала за албум библиотеке. 5. Написати чланак о прочитаним књигама. 6. Одржати предав1ање о прочитаним књигама. Премију добија читаоц, који је најбоље удовољио постављеним зихтевима. Обично се установЈБују иремије од неколико степени — 6 до 8 — (и то од сваког степена по неколико 1 . У дељењу напрада одлучну улогу игра моменат не колики је материј,ал читаоц обрадио, већ: како га је обрадио. Дакле не квантитет, већ квалитет. Препар.атарн1и рад конкурса врши комисија, која се састскји од три лица. Главна И'М је задаћа, да — на за то> одређеном састанку с читатељима — изнесу еве услове конкурса, побуде 1интерес и изврше упис. Да би се што већи број читаоца предобио за конкурс, на састанку стоје сваком на увид одређане нремије, ,из самог материјала читају се најинтересантнија места и даје кратка упута о начину рада, како би читатељи одмах видели у чему је интересантност и важност материјала, те како би им се дала директива, која је — осо6 'ито код невешта читаоца — веома потребна! На том се састанку бира и жири од неколико компетентних, те познатих лица. Радњу самог конкурса врши жири » конкурсна комисија заједно. Дужни су објавити дан и сат за консултовање. Приступ је свима слободан, не само учесницима конкурса. Прегледавају радс*ве и дају своје мишљење. И преглед радова врши се јавно. У тај је рад корисно привући и аудиторију, што ,се постиже на тај начин, да се писмени радови конкурената излажу на увид с нозивом на мњење, који је рад најбољи. Аудиторија гласањем одлучује подједнако чије је предавање најбоље. Да аудиторија не би била везака личним моментима, радови се излажу на увид под шифром. На захљученој вечери обе комисије преко лредседника приређују свечаност: деле награде, демонстрирају најбоље радове, изл_>се разлоге ради којих је извеони рад однеч) пр-
венство пред другим. На читаву организацију овог вечера полаже се велика пажња:, јер је циљ привуће што већи број људи, добити нове учеонике, ободрити их 1за нови рад, рекламирати неколико добрих књига и- журнала, упоанати аудитори.ју са најсавршенијим начином рада :над књигојм и журналима. У сврху учвршћења и осигурања даљег рада, наговешћује се између осталог приближно и дан и време следећег конкурса, радови се учасника умножавају и разашиљу појединим лицима. Методе рада с децом. Како рад библ1И10тека међу децом заслужује ради своје важности и далекосежности, да му се посвети посебна пажња, то ћемо овде изнети само главне моменте рада, остављајући детаљнију разраду за засебни напис. Код свих приказа рада ■библиотека с децом сусрећемо се с појазама, које лспуњавају подјсднако и радошћу и тугом. Добро организована и добро свабдевена библиотека може овде постићи огромни успех, но како се друге стране ни најбоља организација не може сама по себи суплирати нужни књижни материјал- то се у том случају расиада сва добра воља и библиотекара и његових млздих клијената, који су у стању — вођени љубављу према књизи —, да се и онде где не постоје специјални дечији одељци у библиотекама, односно специјалне дечије библиотеке, довијају разним лукавштинама, о којим прича кроника сваке 'библиотеке, само да дођу до књиге. У раду библиотека с децом особита се пажња полаже на дечије л1итературно и научно популарно читање — у главном природне науке. —- Читање се прати илустрацијама, коуе на децу врше велику атрактивну моћ. Иавештаји појединих библиотека сведоче о великом уепеху овог рада. Из једног извештаја (смољенске библиотеке видимо, да су деца на ове вечери долазиле у тако великом броју, да је велики део ради малог простора осатјао ван сале и тамо приређивао читаве мале демонстрације, бунећи се што и за њих нема места. Како деца критички прате и само читање и читаву организацију доказују многобројна писма што их деца шаљу управи библиотеке после ^сваке овакове читалачке вечери. У њима деца стављају примедбе: и да •су слике 'биле нејасне, окривљују администрацију, што на вече на ком се читају ствари, које су по садржају одређене за децу старијег доба, нрипуштају и млађу децу. која у ствари мало што разумеју и којој је према томе до-садно, сметају својим врпол.ен.ем, шапутањем, прегледавањем и т. д. Код саетављања програма показало се в&ома корисно упознавати децу — на њима