Besede dra Mih. Polita-Desančića

ско-крајпшких. које угареких закона. компетенцпја. процедура. и установа. тако да нп судови, ни грађани ниеу j том погледу на чнсто; што је на име у важности остав.кен затечени крајишко-прески закон пз доба превентивних мера и без пороте; што п при самом постав.кању судова и судија није се у обзнр узело знање потребних језика. п познаваље постојавжих закона, одношаја, и обичаја. 3- што је у опште у бпвшој Крајпнп, где су админиетративни и судски поелови које у немачком, које у језику дотпчних народноети вођенп и обављанп. и где је мађарекп језик непознат, свестрано и на пречац уведен мађарскп језик како у политичној администрацији. тако и у судству. и што ее и постојећи закон о ..равноправноети народности“ не врши. меето да је и онако оекудан закон о равноправноети народностп поправ.вен, или бар да су е обзиром на стање п околноети у Крајннн у свези еа админпстрацијом и судством у већој мери ирактичне олакшице дате. 4- што је у важности остав.вен школски закон, у кога се честимице крнво сваћеном смиелу. донде постојавше вероисповедне оеновне школе. силом. и у наточ постојаном опирању дотичних вероиеповеднпх општина, проглашују за комуналне, и као таке како оне, тако и учите.ви твима трактнрају тако, да место да министар проевете, по §. 25. XXVII. законеког чланка од г. 1873. о утеловљењу Крајине, удесио примењпвање угарског школског закона у Крајинп. место да примењује опреде.вења тога закона вероисповедним школама, и же.вн и потреби тамошњих општина угоднији, оно учите.ве вероиеповедних школа ПЈшнуђавати даје, да прииосе у пензијони учитењски фоид на начип, којн.м се вероиеповедним школама побија вероисповедни и признаје комунални значај. 5- што ее v бившој. \- том погледу занемареној

18 о

БЕСЕДА tl ПРЕДЛОГ О ГРАНЦЦП.