Bitef

misa u a-molu

slovensko mladinsko gledališče • ljubljana • Jugoslavija • ljubiša ristič: missa in a minor • de re publica et de rebus novis • po motivima knjige danila kiša „grobnica za borisa davidoviča“ • projekt po tekstovima; v. i. lenjina, 1. trockog, k. zetkìn, a. kolontay, m. bakunjina, k. štajnera, e. goldman, t. manna, e. malateste, p. kropotkina, j. p. proudhona, a. berkmanna, vi. majakovskog, d. burljuka, v. hlebnjikova, a. kručonika • režija 1 scenografija: ljubiša ristič • pomočnik režije i koreograf: nada kokotovič • kompozitor: davor rocco • kostimi: doris kristič • korepetitor: milena grm • asistent režije: vito taufer • osvetljenje: viktor kozlevčar, albert bolha • inspicijent: mltja trampuž, janez pavlovčič • šef pozornice: metod kambičO tehnički šef: janez robar • učestvuju: milena grm, mina jeraj, draga potočnjak, marinka Štern, majolka šuklje, damjana Černe, maja blagovič, šaša pavček, irena varga, olga grad, nlko goršič, Vladimir jure, sandi pavlin, pavle rakovec, pavie ravnohrib, marko mlačnik i vojko zidar.

misa i njeni činodejstvenici missa in a minor de re publica et de rebus novis dogada se u pozorištu ali nije pozorišna predstava, nema za cilj da bilo koga razveseli iii ražalosti, da bilo koga uteši ili pouči, ne služi za zabavu. ova misa i njeni činodejstvenici jesu ljubav i poštovanje za krvavo srce jednog ateiste koji je bio sveštenik tri religije: mojsijeve vere, anarhije i komunizma. missa in a minor nema sadržaja. njena forma je takode zanemarljiva, (obratiti pažnju na energiju koja putuje kroz pepeo „ognjevitog internacionaliste“ borisa davidoviča novskog koji je postojao isključivo u vremenu - odbijajuči da postoji u prostoru.) zato se missa in a minor može pevati u bilo kojim jezicima. pravo saznanje je nesaopštivo. pozorišne konvencije koje upotrebljava missa in a minor deo su velike smrti koju je živeo boriš davidovič novski, pripadaju državi, sva odstupanja pripadaju slobodi - dalekoj i hladnoj zvezdi onkraj utopije. revolucije ne jedu svoju decu. države su žderači revolucije. [ljubiša ristič]

Ijubiša ristić]

totalni teatar missa in a minor je pre svega misa, ritualni poklon žrtvama i kritičarima staljinizma, ali jednako je i povezivanje savremenog komunizma s njegovim izvorima; s anarhizmom, prudonizmom, lenjinizmom i različitim sukobima na levici, kao što uspostavlja razliku, uspostavlja i kontinuitet, moglo bi se reči da je to sve vreme dvosmislena predstava koja pored analize nudi i poverenje, pored deziluzije i iluziju, pored fragmentarnog i žurnalističkog dokumentarizma i romantični zanos, koliko puta nas nihilističkim shematičkim i aktivističkim jezikom odbije, toliko puta nas privuče umetničkom silovitošču. kičmenicu predstave čini tekst danila kisa grobnica za borisa davidovlča, izvanredan, paradigmatičan tekst o životu i smrti revolucionara, jevrejina, kosmopolitę, slobodara, mučenika: tekst o mitu i njegovim apokrifnim varijantama. u središtu kišovog dela je, naravno, staljinistički teror i izgubljenost svake individualnosti, odnosno pameti u njemu, glavni, ključni prizor kisove novele je fedukinovo saslušavanje davidoviča. u nadasve živoj, svetlosno i zvučno upečatljivoj, policentrično} (prizorišta, mesta s kojih nam glumci govore valjda ima osam: u eliptičnom obruču rasporedenih oko gledalaca) predstavi taj prizor je manje „pred očma“. oko gledalaca (posedalih na niskim stolicama) u nekakvom asocijativnom redosledu „pripaljivale“ su se najrazličitije druge scene, bilo iz života davidoviča