Bitef

Bitefu na sceni Narodnog pozoriśta prikazana je njena predstava »On je uzeo za ruku, odveo u zamak, a drugi su ih siedili« koją je kreirana u Schauspielhausu (Bohum). Godine 1991. na jubilarnom 25. Bitefu prikazan je film Pine Bausch »Kraljičina tužbalica« (L’Arche éditeur). Na ovogodišnjem video-Bitefu biće prikazane vrhunske koreografije Pine Bausch »Caffé Müller« (1978) i »Walzer« (1982). Johann Kresnik je odneo Veliku nagradu kada je na 19. Bitefu 1985. godine učestvovao sa svojom koreografijom »Sylvije Plath« (Theater der Stadt Heidelberg). Uspeh je ponovio 1989. godine sa svojom vizijom »Makbeta« takođe iz Hajdelberga na 22. Bitefu. Na ovogodišnjem Bitefu na video-programu su najnovije predstave Johanna Kresnika »Frida Kahlo« i »Groznica promene, (Wendewut,« termin za grozničavo raspoloženje nekadašnjih građana DDR i njihova želja za promenom), kője je ovaj koreograf napravio u Bremenu pred svoj skori prelazak u berliński Volksühne. Na video-programu je i poslednji hit Berliner ensembla, koji je osnovao Bertolt Brecht, sa predstavom Villa »Jugend« Georga Seidela. □ [J. Ć.]

Gorki / Brecht

Gorki/Brecht U mraku stoje tri prilike i čežnjivo posmatraju svetlost iza staklenog zida. To su stanovnici »Prenoćišta« u komadu »Na dnu« Maksima Gorkog, kako ga vidi Roberto Ciulli, a izvodi Theater an der Ruhr iz Milhajma, Nemačka. Predstava je koliko fascinantna toliko i proizvoljna jer komád, napisan 1902. godine, Ciulli i njegovi glumci potpuno izdvajaju iz istorijskog konteksta i koriste ga kao impuls za savremeno filozofsko pozorište, za meditadje posredstvom pozorišta, u datom slučaju pre svega kroz iznenađujuće i čulne slike kője se postepeno otkrivaju uprkos zagonetnom pristupu. Predstava privlači pažnju i podstiče na razmišljanje, ali je umetnički vrlo teško, ako ne i riskantno igranje na ivici noža. Iznad svega, ona je, međutim, izraz nepobitnog pozorišnog pogleda na svet, jedinstvene individualnosti ove družine i njenog umetničkog potencijala. Kao i kod Mnouchkineove, Brooka, Bauschove i ostalih gorostasa svetskog pozorišta, to zahteva poseban spoj talenta sa delotvornim metodom rada i organizacionom strukturom koją će sve to primeniti na najbolji način. Potpuno različiti odrazi stvarnosti su mogućni i potrebni, ali organizacione potrebe moraju proizlaziti iz umetničkog cilja. Upravo je to

Theater a.d. Ruhr Milhajm _ Savezna Republika Nemačka Maksim Gorki: Na Dnu (Nachtasyl) Režija: Roberto Ciudi Dramaturg: Helmut Schäfer Dekor; Gralf-Edzärt Habben Kostimi; Klaus Arzberger Učestvuju: Leopold von Verschauer, Karin Neuhauser, Christine Sohn, Lars Welling, Petra von der Beek, Veronika Bayer, Klaus Herzog, Stefan Matousch, Volker Roos, Hannes Hellmann, Ferhade Feqi i Maria Neumann. Muzika; Publik Enemy, Händel, New Order i Antonio Vivaldi.