Bitef

glavu. Panj za klanje postaje svečani sto na käme će majka posluživati, u čorbi, glave svoje dece. Glumei prolaze s vremena na vreme, zavijajud kao vuci i lavovi. Na izlasku izsale, najlukaviji od svih, princ Maur od Lucinusa proklinje publiku. Purcarete i njegov Teatrul National iz Krajove bili su događaj Holland festivala iz Amsterdama, sjedinjujud komádé Macbeth i Kralja Ibija. Bo jednog rafiniranog pozorišnog vuka, veoma nadarenog za ljudsku pršutu i finu kobasicu, koji spretno secka istinitu tiraniju rumunske tragedije. ■ La Libre Belgique, 22. oktobar 1 993. Claire Diez.

Shakespeareovo svirepo delo kojem se najviše aplaudiralo, Tit Andronik, Igra jedna od pozorišnih trupa Evrope, postiglo je na otvaranju Festivala zadivljujuć uspeh. Ovo grandiozno ostvarenje, vizuelno pojednostavljeno, uz sažet tekst i stil ozbiljne retorike koju su glumei podigli na naiviši nivo, pokazalo je da je ovo delo, u stvari, velika tragedija, a ne samo stravična predstava. Najviše impresionira potpuna jednostavnost režije. Svaki nevažan detalj bio je uklonjen - čak su ulaz i izlaz sa scene zamenjeni brzim spuštanjem kulisa tako da se fokus ljudskih tela pojačava (postaje intenzivniji) dok mi ostajemo, slika za slikom, plen jedne ljudske specifične emoeije: strah, grozota, patnja, želja za mesom, ljubav, nasilje. Ovo veličanstveno ostvarenje moglo je opravdati održavanje Festivala i njegovu vrednost (bilo ono i samo). Ljubitelji pozorišta izMelburna imaju malo prilike da vide umeće ovako visokog nivoa i zanemaren engleski komád, na drugom jeziku, s tako snažnim i jasnim izrazom. ■ The Australian, 1. septembar 1 993. Helen Thomson.

DRUGI TIT JE VE LI CAM SIVE N Oba ostvarenja Tlfa Andronika (Shakespeare) koja su prikazana u Melburnu šokiraju publiku svirepim talasima užasa. Ako vas interesuje mračna strana našeg ponašanja, neizostavno pogledajte rumunsku

verzi] u. Tačno je da su neki giedaoci na prvoj predstavi otišli u vreme pauze, aii naslućujem da su bili prisutni zbog karata - pozivnica. Ne pravite takvu grešku: »Rumunski Tit zaslužuje punu pažnju. On oscilira između žanrova horora i Icomedija, uokvirujući oba fascinantnom atmosferom. Rečeno nam je da se predstava izvodi kao jeziva priča. Purcarete tvrdi da u režiji nije hteo da istaknevezu između nje i režima Caušesku.« Nemam nikakvu nameru da to bude veza sa politikám Rumunije. Pre je to veza između delà i politike sveta. Brojna podela, koja je zapravo donela međunarodno priznanje, jeste realizator predstava vrednih pažnje, sa Stefan lordacheom na čelu, koji donosi raskoš beskrajnog talenta u Titusu mučeniku, i Ozana Oancea kao Lavinija, njegova obeščašćena ćerka, koja u jednoj od najmučnijih scena leluja oko scene kao ptica bez krila, pošto je silovana i osakaćena. Vizuelni efekti su veoma jaki, umeću se siike da bi se naglaslia radnja koja se odvija, dok je dekor posebno jak, jer korišćenjem enormne kulise stvaraju se široki prostori da bi nam se pružilo malo daška između teških scena. ■ Agenda, The Sunday Age, 1 2. septembar 1 993. Johan Larkin.

»Tit Andronik je vise od pozorišne predstave, potresan prikaz jedne umetničke svesti retkog kvaliteta, koji nosi znak Silvia Purcaretea i njegovog sveobuhvatnog izvođača: umetničkog kolektiva pozorišta iz Krajove.« ■ Expres Magazin, decembar 1992. Liana Cojocaru.

Glas koji urla pronosi se scenom vise pută. Zapanjene jezivim i nezamljskim scenama, tragedija nas kompletno obuzima. Svirepa osveta antičkih junaka uspešno je predstavljena u modernoj Rumuniji. Teatrul National iz Krajove, transformlše karikaturno-realno u realni košmar. 0