Bitef

TRIDESET GODINA PLAKATA BITEFA ■

ZAŠTO TRIDESET GODINA SAKUPUAM PLAKATE BITEFA Uvek u avgustu, nestrpljivo, pokušavam da saznam, raspitujuči se kod Cirilova, šta če biti ovogodišnji motiv plakata BITEFA. Kada to zna, Jovan mi diskretno kaže, znajuči da dalje neče iči, ali je bilo godina kad to nije znao niko, sve dok, još vlažni i sa mirisom štamparije na sebi, ne bi pristigli u natron obavijenim paketima, koje bismo, svi prisutni, nestrpljivo raspakivali. Plakat novog BITEFA bio je pred nama. Gledam ih pomno i sakupljam punih trideset godina. Prvi put me je, vojnika na odsustvu u Beogradu, iskeženim zubima pogledala ljudska šaka odnekud zatečena na prospektu pozornice, plakat Vlade Lalickog u najboljem izdanju češko-

poljske škole šezdesetih. Neobični motiv još neobičnijeg, provokativnog imena - BITEF 212, obećavao je nešto novo, ali ko je očekivao LIVING i Grotovskog i ko je očekivao da če ta ljudska saka, koja nam se smeje ili ujeda, narednih godina promeniti sve pozorišne navike i mnoga znanja proglasiti ništavnim i mnoge zablude zauvek izbrisati i pomadi nas u novi pozorišni svet o kom smo do tada, od retkih pozorišnih znalaca, samo slušalk Tri godine saka se umnožavala na crnom fonu pozornice, a posle četvrte, shvativši da joj polako nedostaje mesta na ograničenom formatu plakata, ustupila mesto opet novom: misaonom dizajnu Slobodana Mašića, čuvenog razbijača okoštalib formi i konvencija. Dva od nekoliko velikih

BEOGRADSKI INTERNACIONALNI TEATARSKI FESTIVAL ■ BELGRADE INTERNATIONAL THEATRE FESTIVAL ■ NOVE POZORIŠNE TENDENČNE ■ NEW THEATRICAL TRENDS ■ SEĆANJE NA BUDUĆNOST ■ REMEMBERING THE FUTURE ■ BEOGRAD ■ SEPTEMBAR 1996 ■