Bitef

civilizacijskih znanja našla su se na petotn, superdizajniranom plakatu: brojka, petica, ograničena gabaritima nekog mogućeg pozorišnog volumena ili pretpostavljenog koordinatnog sistema bez granica, nagovestila je da če od tada plakat BITEFAbiti potpuna neizvesnost, sve do pojave na zidovima grada i to se, hvala Bogu, održalo do dañas kao neponovljiva svežina i radost BITEFA. Svedok sam dugih polemika, odobravanja, odricanja i sumnji, dopadanja i nedopadanja, ushičenja i razočarenja, ah nikada ravnodušja. Plakat je bio tema cesto trajnija nego festival koji je promovisao. O nekima od njih godinama sam mislio sa nežnošću, ne mogavši da zaboravim urednu lepotu besprekornih redova raznobojnih zvezda u vreme kad je svet, na kratko, izgledao bolji i kad je baršunasti dodir sito-štampe šarenog plakata šestog BITEFA ostavio na mome dlanu doživotno neizbrisiv trag. Opus grafičkog ispitivanja zaustavio se na osmom BITEFU, sa oblacima na plavom nebu, a zatim je počelo i evo do dañas traje, istraživanje medijumom fotografije, u stalnoj smeni nežnosti i ironije, ispitivanja mikrosveta čoveka i okoline kojoj je izložen. Bili smo cesto u zabludi dok smo gledali i tumačili Mašićeve plakate. Kada smo gledali ruševine - mislili smo da su bile, a nismo ni slutili da če tek biti. Kada smo gledali olupine mislili smo da je simbol, a nismo znali da če postati racionalni dokaz u bliskoj budučnosti. Za pacove smo verovali da su zauzeti svojim točkom, a nismo znali da če, jednog skorog dana, izači iz svojih rupa i početi da uništavaju sve pred sobom. Onda nismo znali, a sada znamo, da je ogromna, anticipativna moč autora, odredila unapred naše živote. Samo je jednom plakat, svojom ljubičasto obučenom lutkom, označio nešto unazad, pozdravljajuči Miru Trailovič na njenom poslednjem putovanju. Od pre nekoliko godina, plakat dočekujem sa radošču i strepnjom. Znam da neču znati šta če taj plakat značiti kroz pet godina, a znam da, kao one bezoke lutke sa devetog BITEFA, ispruženih ruku napred, a ne znajuči kuda, hodam, hodam... ■ Todor Lalicki

Slobodan Mašić: BITEFS Plakat, 1971, 70 x 100 cm Sito stampa Studentski centar, Zagreb