Bitef

Gesta Berling, onaj iz sage, i onaj iz romana Seime Lagerief, dosta podseća na Pera: lažitorba, fantazja, neradnik, još i pijanac velikog stila. Hamlet dánski, sve mu je aktívne snage pojeo mozak. Erik XIV, Hamlet švédski, histeričan je kao žena. Parsifal, svetac kóji se na kraju krajeva ženi, razočarava. Til Ulenspigel je veliki patriota, ali i veliko prométalo i pijanac. Treči tvrdé da je Ibsen u Peru sarkastično prikazao jedan od svojih rodenih ideala; individualista: i uspeo u tom potpuno, jer je obdarenog čoveka potčinio prirodi čoveka, ne karakterű, a karakter karikirao, potkopao. Četvrti, filosof Oto Vajninger, zaključuje sa punim divljenjem; da se u Peru Gintu krije suma svega tajanstvenog i zagonetnog u čoveku. Najzad, Ibsen sam, na sva razlaganja, na sva pitanja і izazivanja, odgovorio je jedno, і jedared za svagda; "Per Gintje poezja"...

Džordž Bernard Šo o Per Gintu Per Gint će konačno uništiti antiibsenisam u Evropi jer Per je svačiji heroj. On izaziva maštu kao i Hamlet, Faust ili Mocartov Don Žuan. Hiljade Ijudi kóji nikada neče procitati neki drugi Ibsenov stih, neprestanú če se vraćati Per Gintu, a milioni njih biče svesni da je on svetská poetska vrednőst, a da nisu procitali nijedan njegov red. Veštice u Magbetu , Dub u Hamletu, statua u Don Žuan u, Mefisto, neče biti poznatiji u dvadesetom veku nego Bojg, Livac dugmadi i Nepoznali pútnik. Nije sporio da sváko ko ima sklonosti prema poezji ne môže da se otme čarima njene poezje ako samo jednom otvori tu knjigu ili - tvrdim, to iz svog iskustva ako vidi makar jednu scénu пеке najbednije predstave Per Ginta. Uzmite najubedenjeg antiibsenovca i пек káže sve što mu leži na srcu o nedostacima Ibsena. Onda ga zapita-

jte о Per Gintu. On će smesta protestovati da niste fer, jer Per Gint mora biti ostavljen iznad svakog spora. Čikam svakog Engleza da se, bez opasnosti da mu reputacja bude okrnjena, usudi da porekne da je Per Gint najveóa dragocenost u švom žánru, kako za njega tako i za ceo svet. Znajte, gospodo, ja ne znam da li je Per Gint prava stvar ili pogrešna, dobra umetnost ili losa umetnost: pitam vas da li môžete da se otmete tom delu - da li ste ikada imali taj doživljaj kada ste citali neku dramsku poému - da li ste imali slično oseóanje, osim čítajúci dela onih čija je veličina izvan svaké sumnje. Per G int u Parizu 21. novembra 1896.