Bitef

SHOWCASE No.4

Bitefov program Showcase posvec'enje istaknutim radovima i umetnicimasavremene srpske pozorisne produkcije koji predstavljaju savremene tendencije и izvodackim umetnostima. Showcase promovise savremenu srpsku scenu и okviru evropskog pa i sireg internacionalnog konteksta, s ciljem da obezbedi uslove srpskim pozorisnim umetnicima itrupamazarazvijanje zajednickih projekata sa stranim partnerima. Program Showcase prvenstveno je namenjen direktorima festivala, producentima, pozorisnim novnarima, kriticarima i ostalim gostima festivala. Showcase je stalandeo Bitefovog programa od 2005. godine. Selektor ovogodisnjeg programa je Ana Tasic, teatrolog i pozorisni kriticar Politike, najstarijih dnevnih novina и Srbiji.

ONASTRANA DRAME Utvrdujuci koncept i slogan ovogodisnjeg Showcase-a, posla sam od jedne Lemanove definicije postdramskog pozorista, koja ga odreduje kao pozoriste s one strane drame. Smatrajuci da je ove godine, u okvirima pozorisne produkcije u Srbiji, bilo nekoliko umetnicki znacajnih predstava koje se mogu definisati kao postdramske, zelela sam da one budu u sredistu paznje ovogodisnjeg Showcase-a. Kad govorim о postdramskom pozoristu, odnosno о pozoristu s one strane drame, mislim na savremeni teatar koji pokusava da ide u korak sa vremenom, da na relevantan nacin odrazava vreme u kojem zivimo, globalne promene izazvane sveprisutnom medijskom estetikom, konzumerizmom, globalizacijom i alterglobalizacijom. Rec je о pozoristu koje podleze strukturalnim promenama da bi odgovorilo na brojne izazove vremena u kojem zivimo. Za dve predstave sa programa ovogodisnjeg Showcase-a moze se reci da striktno pripadaju polju postdramskog teatra ( Zena-bomba, Urbi et orbi). Jos dve imaju elemente postdramskog izraza, и smislu toga da istrazuju sustinu drame i dramskog, narusavajuci tradicionalne dramske konvencije [Putujuce pozoriste Sopalovic, Pravila ponasanja и modernom drustvu). A jedna predstava, Sabirni centar, pripada krugu tradicionalnijeg dramskog teatra, ali ne konvencionalnog, predvidivog, realistickog.Tu je rec о autenticnoj, drugacijoj, ogoljenoj postavci srpske klasike. Predstave koje ce biti prikazane u okviru ovogodisnjeg Showcase-a nisu presek srpske produkcije, niti reprezentativni primeri, vec izuzeci, uzorci sa margine. One su bliske senzibilitetu Bitefa, sto znaci da su provokativne, u svojoj formi i/ili sadrzaju, odnosno da pripadaju polju umetnicke produkcije. Cesto se diskutuje о uticaju Bitefa na pozorisni izraz u Srbiji, pri сети je opsti stav da je Bitef, nazalost, imao malo uticaja na srpski teatar, koji je, и najvecoj meri, ipak konzervativan, zasnovan na retropsiholoskom realizmu.Te predstave pripadaju malobrojnijoj grupi, koja ukazuje na to da uticaj Bitefa postoji. Ivana Sajko Zena-bomba, reditelj Bojan Oordev, Beogradsko dramsko pozoriste U predstavi Zena-bomba, globalno vazan problem terorizma je tretiran и izazovnoj, postdramskoj formi. Kombinovanjem zivog, neposredovanog izvodenja i video prenosa igre, uzbudljivo se rasclanjuje scenski jezik, pojam prisutnosti, vremena i prostora. Zestokoje redukovana mogucnost da publika ostane pasivna. Gledaoci su izlozeni nizu neprijatnosti, zaslepljujucem strobu, buci, iritantnom ponavljanjuzvukova, a nekoliko izvodaca zauzima njen prostori tako narusava njenu, inace lagodnu, pasivnu poziciju.To sve podstice na aktivniju analizu forme, kao i sadrzaja predstave.

162

SHOWCASE