Bitef

★ Spajanjem klasičnih i modernih tekstova Varlikovski teži da osvetli dvosmislenu i mračnu istoriju žrtvovanja i samožrtvovanja, posebno kada se daje svoj život za drugog. Priče mitoloških likova kojima upravlja usud dopunjuju se i odražavaju u iskustvu dvadesetog veka s njegovom nemoči pred Holokaustom. U činu žrtvovanja, dželat postaje važan koliko i žrtva. Varlikovski proučava razne aspekte žrtvovanja i suprotstavlja prisilno žrtvovanje Ifigenije i Alkestinu dobrovoljnu ponudu vlastitog života da bi spasła muža.

On, međutim, sumnja u „svetost" dobrovoljne žrtve. Uza sve grandiozne teorije o übijanju koje dželati grade pokušavajući da opravdaju svoj čin, njihove priče o „postupanju po naredenju" i pozivanje na istorijsku nužnost, nama je još uvek teško da im oprostimo. Pitanje krivice i oproštaja u predstavi Varlikovskog dopunjava jedna neočekivana tema: osveta. To objašnjava prisustvo Klitemnestre i Oresta, kao i Agamemnona koji govori rečenicama preuzetim od Litela.

„Ovog puta Varlikovski je pre filozof nego umetnik. Gomila književnih aluzija može ponekad da izgleda preterana i zbunjujuća. Međutim, na kraju se ispostavlja da je predstava dirljiv zapis o borbi sa „srcem tarne“ koje svi nosimo u sebi, kako heroji tako i kriminalci, pa tako i umetnici.“ Joanna Derkaczew, Gazeta Wyborcza

18

48 Bitef 14

Glavni program