Bogoslovlje
епитимијских правила, (специјално покајничким хомоканонима или епитимијницима, еятри«, libri poenitentiales) која je одређена за руководство пастирима, строге епитимије ранијих времена почеле намерно замењивати другим попустљивијим. То су делимично чинили још анкирски сабор 314г. у својим правилима 1 па онда и други сабори, али je у соцдабукатс oiKovopiaiç 2 , или у попуштању, најдаље отишао епитимијски номоканон, познат по имену цариградског патријарха Јована IV Посника (582-595), који je сачуван у доцнијим редакцијама и добио широку примену у практици источне цркве. У ньему се епитимије не салю обележавају слабије (срлксотагш каl Mâv ебсяЗумшбтса, по његовом изражавању), 3 ) него то слабљење иде до поражавајућих сразмера. На пример, у 10. правилу, за убијство зачетка у утроби, нема епитимије по 10. правилу, а по obcoyopla се она своди на 5 и 3 године; по правилу 13., за скотолоштво, св. оци одређују епитимију 21 годину, а по oiKovopuc она се смањује на 7 година; по 15 правилу, за крвосмешење, четрнаестогодишња епитимија ce no oiKovopîa своди на 3 године итд.; а у 7. правилу ce jour даје савет; „пошто оци и Василије Вел. нису (у својим епитимијама) одредили пост, бденье, суву храну, то узми на знагье и ито свако посебно, тако да ако се покајница уздржава од употребе вина, онда због тога сведи епитимију на једну годину, а ако се уздржава и од меса, такође на једну годину“ итд. 4 Имајући у види таква попуштања можда цариградски патријарх Никола Граматик (XI-XII в.) није узалуд говорио да je „Посников
(Никодим Милаш, Правила Правосл. Цркве с тумачењима. Нови .Сад, 18951896, књ, 11, стр. 351; 460-464; 8; 28; књ, 1 стр. 214; 368; 594); Јован Посник(?) Poenitentiale in Sermo de poenit. Migne Patrol. gr. S. t. 88 col. 1901 D 1904 A, 1925-1928 В; H. Милаш, np. 3, 27, 11, 503, 511; патр. Никифора (?) canones 10 и 28- Pitra Spicil. Solesrn. Paris. 1852-1858 и Migne gr. S. t. CVV 28 и 30. 857, 860, H. Милаша пр. 11, 530; Nicephori Cartophil. epist. ođ Theodos. Migne gr. S. t. Ccol. 1065 и др.
1 Пр. 21: „Жене које су се блудочинству одале па убијају заметак y утроби.., прсђашња једна наредба одлучује до краја живота; и томе ce y onhe Ми пак, y намери да будемо човекољубнији (<ргХауДриот6тероу ôè ti eùpdvTsç) y овоме, наређујемо, да такве издрже десет година ка;агьа“.,. Ср. прав. 23. Милаша Пр. 11, стр. 22, 24.
2 По ивраву самог номоканона. Poenitent. у Migne gr. s. t. 88. col. 1916 C.
3 јован Пости. (?), Poenit. Migne gr. s. t. 88 col. 1917 A, cp. 1916 CE.
4 Epitim. y Pitra Spicil, Solesrn. IV, 430, 431; cp. H. Милаша Правила il, 504 тумач. на 3 прав. J. Посника.
237
Црквена политика ригористична