Bogoslovlje
Помоћу оваквих сличица он изражава свој замисао, изражава уметничку истину, те су метафоре прешле у алегорију, као и у јеванђељу, у причама. Јеванђељска прича о сејачу 1 састоји се из читавог низа усличаваньа метафора, узетих из једне исте области, найме сејања, и логички повезаних тако, да чине једну органску пелину. Проповедник се усличава сејачу, учење његову Семену, његови слушаоци разним вр.стама земље, а резултат проповеди усличава се различно] судбини Семёна. И песник узима метафоре из једне области, найме из духовног живота — из области народних веровања. Соко je символ не само жпвотне енергије, већ и алтруизма, мисли о идеалима, који су изнад грубог материалног живота, и њега, у том смислу, упоређује ća светитељем Илијом. Ластавица je символ размишљања о циљу и смислу живота. Песник je умешно изразио народно веровавье, да je она гласник Божје воље и правде и да она увек подсећа на везу, која постоји између неба и земље. Наведена Христова прича о сејачу својим метафорама и алегоризмом утицала je на стварање нових метафора и алегорија у вези са нашим митом о необичном орачу, који je некад оличаво занат наше расе и начин оствареньа социалие правде на земљи. Тај мит се јавио у вези са оним творевинама иашег песничког духа, у којима се проводила мисао, да уређење нашег живота у самислу друштвене правде зависи искључиво од Бога, који je нарочито заволео доброг земљорадника и одликовао га надприродном сиагом. 2 Метафорски изрази јеванђеља, којима се прожео био пародии уметник, дала су наведеном миту други смисао. Сејач je постао необичан херој, носилац грађанских врлина и оличење идеала наше расе. Он добија надприродну снагу као награду за доброчинства, која je овај учинио, а код Руса Илија Муромац, који je 33 године био болестан, добија надприродну снагу само за једну жељу да учини добро ближљему. Од необичног орача код нас постаје необичан јуиак, оли чење народних идеала и грађанских врлина, Марко Краљевић.
1 Матеј гл. XIII, 3 —B. 2 Др. Дим. Ђуровић. Студије о српској народпој лирици у вези с теоријама о постању поезије. .*·
3 Др. Дим. Ђуровић. Марко Краљевић као измишљепи народш^г јунак. »Мисао«, март —април 1925. Р<. 4*| ШI ■
51
У лога црквено-словенског језпка у стварању уметничких метафора