Bogoslovlje
Рождественсковог текста ову реч (Buschmänner), разумевши погрешно, да je то наслов дела поменутога Wе i t z-a.
Ова Апологетика ни je ни дот пун а система. Један велики и врло важан део нпје обрађен. Где je апологетска обрада основних истина о Цркви? Ко, како и зашто може непогрешно сачувати и вернима предаватп истине хрпшћанске религије? Где je наука о св. Пре дату, о пнсппрацији уопште и богодухвености св. Писма и о тумачу пзвора хрпшћ. религије? Све ове и многе друге проблеме, у вези о овпм, свака правосл. Апологетика мора обрађиватп. У Апологетпци Рождественскога овога дела такође нема, али тега je рана смрт омела да завршп своју Апологетику (в. Рожд. II 447 и XXVIII).
Писац je, до душе, последњој глави своје Апологетике дао наслов : Христова рели г и ј а и Црк в а, али он овденпје обрадпо пом. проблеме. §§ об—62 пзрађени су по Хетннгеровој Апологетпци, где носе општп назив: спољни критеријп (божанственостп) хрпшћанства. Последњи пак §§ (»значај препор. п спасон. силе хр. религ. за прир. поретке живота») које je писац по свој прплпцп самостално израдио, представљају једну назпдателну похвалу хрпшћ. релпгији и женим благодетним утпцајима на човека и друштво.
Ни по еадржпнп својој ова Апологетика не чини задовољавајући утисак. Осим тога што je стил врло магловпт ; што je текст оптерећен фразама, нагомилавањем излишних речи и ионављањем ; што изобилује провпнцијализмима (»осен«, »рабећак«, »бабење«, »разнолпчење«, »избој«, »скуппна«, »састојнна«, »суследио«, »криве или искривљене религије« пт. д.), поред свих тпх више мање спољних недостатака, у овој Апологетици пма маса иедовољно пзведених и недовољно убедљивпх аргумснтацнја, непотпуних и прпвпднпх сплогизама ; затим доказивања на основу доматски схваћених п неутврђенпх или иедовољно утврђених (са своје стране) чнњеннца, контрадпкција, као и површног улажеља у суштину неких пнтања. Далеко би ме одвело када бих овде анализпрао п критички утврђивао све разиоврсне недостатке, којн ce тичу садржнне ове књиге.
На стр. 267 писац, каше, да натурализам и матерпјалнзам »поричу стварност натпрпродиог откривеља, ј е р у onhe поричу сваки спољни натприроднн утнцај на живот н на раз-
74
Богословље