Bogoslovlje

ьегова наука, у немачком преводу од професора J. Leipoldt-a. Прочптао сам .je лако. За превод Марићев не може се рећи да je добар и леп српскп превод који се лако чнта. Ъ преводу има нетачних и нејасних израза, а нарочито отежава читање књиге рђава стилизација појединих реченица. Г. Марић je требао у превод уложити више труда и времена. Књига уваженог писца заслужила je то y пуној мери.

Књига епископа и универзптетског професора Артура Хедлама, који je познат са свога рада на измирегьу народа и који je за заједнички рад рви ј у народа на научном пољу, садржи осам предавања што их je, како нам преводилац каже у своме предговору, писац књиге одржао на Харвадрском Универзитету уз божићни пост 1924. године. У предавањима je реч о истори j с к и м сведочанствима о раду И су с а Xр и ста (стр. 3—37), о животу Ису с а Назарећанина (стр. 41 —64), о науци Исусовој (стр. 67—90), о личности Исусовој (стр. 93—107), о смрти Исусовој (стр. 111 —133), о ускрсу Ису сову и његову рођењу од девојке (стр. 137 —155), о томе ко je Христос и чији je Сын (стр. 159 178), и, најпосле, о хришћанској цркви (стр. 181 196). Сам аутор каже у своме првом предавању да му je намера била да у овим предавањима изнесе само »резултате научних истраживања, како она изгледају ономе који их je пратио много година«. За стручњака нема иовога у овим предавањима, али и он чује мишљење и суд једног уваженог англиканског епископа и богослова о резултатима богословских научних истраживања, чује његов суд о јеванђелијима, о Исусу Христу, о цркви. Нестручњак ће у књизи наћи много поучног.

Главна историјска сведочанства о раду Исуса Христа јесу за аутора четири канонска јеванђелија. Најстарије je Марково јеванђелије, које садржи опис живота Исуса Христа како га je испричао апостол Петар. Маркове јеваиђелије и »Говори« били су извор за Матејево и Лучино јеваиђелије. Четврто јеванђелије није од апостола Јована и не може се уиотребљавати као замена за остала јеванђелија, него само, с пажњом, као љихова допуна. Јавни рад Исусов трајао je, по аутору, три године. Исус је о »јасно, кроз цео живот, гледао на себе као на Месију, а у својим речима и делима полагао je право на свој специјалии и особит однос к Оцу«. Наука

79

Оцене и приказы