Bogoslovlje
било много трулежи. Друго пак упоређење са светлошћу показује, да je било много и мрака. »Вд сте видело свету« (Мат. 5, 14), рекао je Исус Христос, и као такви позвани сте да разгоните мрак и све остале мане, од којих je патило ондашње друштво. Ученици Христови треба да разнесу светлост новога познања Бога и новога друштвеног живота на све стране. Несрећне и пале људе треба да подпгну објављивањем нове науке, да je Бог отац свију људд и да су сви људи деца Божја. Ондепак, где се име Божје злоупотребљава и исмева ; где се од релпгпоких светиња правд трговина, ту треба бдчем да очпсте храм. Осим тога Исус Христос je захтевао од својих ученика, да се и сами животом својим уздигну толико, да се види, шта значи слика Божја и савршенство Оца небеснога у човеку. Они треба да постану људима духовна светлосл и узвишенп угледи, који се не могу крити, ако би се баш то и хтело. Jep »град се неможе сакрити, кад стоји на гори. Нити се пали свећа и меће под суд, него на светвьак, да светли свдма, којд су у кућн« (Мат. 5, 14—15). Напротив, врлине и добра дела проповедника Христове науке треба да се разнесу по целоме свету и да у настави и васпитању послуже као пример другим људима, да и они славе Оца вашега, којп je на небеспма« (Мат. 5, 16). И, ако због таквога свога рада, због такве своје вере и оданости Христу, буду прогоњенн, нека се радују и нека се веселе, јер ће велика награда њихова бити на небу р\т)ат. 5, 12).
Божански Учитељ ни je оставпо ни мало сумње ни својом личношћу, ни својим радом, да су идеали, које je он пзнео у Беседи на гори, једини цпљ за свако право васпитање. Он je знао, да je пут за њихово остварење и мучан и тежак, али нижи идеали не васпитавају. »Уђдте на уска врата« рекао je он својим слушаоцима на гори jep »су врата уска и пут тесан, што води у живот, и мало их je, који га налазе«. Други пут Kojii je одмах до овога, широк je и са великим вратима, али »он води у пропаст, и много их има, који иду нише« (Мат. 7, 13 —14). То je пут, којнм су од вајкада ишли људи, који ce нису могли уздићи изнад своје нагоности. Он je без компаса и упустава. Напротив, на уском нуту, којим иду деца Божја, не иде се без компаса. Ту je правац показан у речи Божјој и у људској савести. Само и ту има пуяо заблуда и лажних проро-
220
Богословљб