Bogoslovlje
На црном обелиску Салманасара 111. не налази се само „izraelski kralj Jehu donosed mu svoj danak“ (стр, 238).), него и Сирци, Сидонци, Натпис вели: Haza’el од Дамаска ослони се на велики број својих чета.... Sanlsu (Јермон) учини он својом тврђом.... Аја се борих с њим и надвладах га.... Он побеже да си спасе живот. Ја га прогоних и затворих га у Дамаск.... Тада примих данак (трибут) Сираца, Сидонаца и Jau’a сина Омријева. (При цитирању текста без писца погрешио „mar Klumri“ а треба „bit Humri“) управо због тог цитирања цара јуја (Jehu као сина Омријева падали су историчари у погрешку, да је Јуј из династије Омријеве; (и писац вели: Jz doma Omrijeva,,). Да се обратило мало више пажње на дотична места у Библији, видело би се да је обратно. Јуј је управо онај који је уништио и свргао династију Омријеву (Исп. I. (Ill) Цар 16, 28 и II (IV.) Цар. 9; 10.). Но Омрије и његов син Ахав били су се, свакако, на далеко прославили својим делима, да је код Акађана постало име „bit Humri" синоним за Израиљ (Исп. Ungnad Gressmann: Altoriental. Texte und Bilder zum Alten Testam. 1909,, Schrader Eb. Keilinschriftliche Bibliothek, 1889. исти: Die Keilinschriften und das A. T. 1903. (3. Afl Winkler Zimmeren, Kittel. O. c. У јеврејском je „вечност,, „’olam“, и не „holam" (стр. 268). Нетачно je тврђење да je ~jos manje sacuvano od VI ploce“ (стр 273.) вавилонскога епоса o стварању света: „Enuma elis“) Ta je плоча пронађена скоро потпуно, Jirku, Altorientalischer Komentar zum A. T.; Ungnad Gressmann Altoriental. Texte Bilder. Речи „on je Alfa i Omega" потичу из Св. Писма (открив. Јован.), па је незгодан израз „ Grci се to red (стр. 275). Нигде не налазкмо у Библији (једином извору за израиљску историју) место где се каже, да je ~u Izrael-u Betel, kasnije Jerusalem, ~pupak“ zemlje, srediste svjeta’ (стр. 277.). Бог сунца y акадском je Samas (јевр. ~semes“) a не „samas“ (стр. 281.); исто и Istar (не Istar) од Arbele. За главни град Медије узима се обично да се зове Егбатана (а не Akbatana стр. 283.) Панбабилонстичко је тврђење, ни на чему основано „да „shvacanje.... о obcem potopu i opcem pozaru, koje se rasprostrlo po cijeioj zemaljskoj kugli medu svim narodima, u svim
250
Богословље