Bogoslovlje

жене нечистим и непристојним (Döller 57,). Трећи брак je no Талмуду, био сасвњм забрањен (Jebamoth 64. в.). Када ce удовица не би хтела удавати иза смрти мужевљеве, сматрало ce το као врло велика жртва са њене стране али и као врло похвално дело (исп. Рут. 1,13. 2,11. Јудита) Покрај свега тога сигурно су живеле врло бедно, јер ce y замену одређује, да ce и оне имају позивати и препуштати на жртвени ручак (Поновљ. закони 14,39. 16,11. 24. 26,12. сл.), да ce има остављати становити део жетве по пољима, виноградима и маслиницима за пабирчење удовицама (Пон. Зак. 24,19. 21. исп. Рут 2.2). У доцније ce време уобичајило да ce удовицама даје и део ратног плена (П. Makab. 8,28. 30.). У касније талмудско време мења ce гледиште на жену. He y њену корист. Она ce почиње ограничавати и y друштву. Њима ce брани посећивање позоришта и циркуса 1 ), оне не нду y јавне школе. Нема обавезе да их ce посвећују y изучавање Закона (Tore) 3 ). Како ce гледа на жену, yτο време, најбоље ce показује y једној изреци, rabbi Jehude ben Claj (око 150 r. после Xp.). „Три хвале морају ce изрећи сваки дан: нека je благословен Онај, који ме није створио незнабошцем!; нека je благословен што ме није створио женом!; благословен нека je шго лге није створио неуким“, иза чега долази и опширније тумачење тих хвала: „што Aie није. створио незнабошцем“, јер су сви незнабошци пред њиме ништа; (прор. Исаија 40,17.); благословен што ме није створио женом; јер жена није обавезана за заповести (Божје) 8 ). Leipoldt (Jesus und die Frauen, 115. np. 18.) наводи да je Талес или Сократ рекао, да je захвалан случају за три ствари: „прво, да je постао човек a не дивља животиња; затим да je постао човек a не жена, треће да je постао Грк a не варвар. (Диоген Лаерције I 32.), дакле скоро сасвим слично изреци R. Jehude. Ту je већ, изражено мишљење да je жена много незнатнија од човека. Особито je

’) S. Krauss Talmudische Archäologie, 111. 116.

2 ) Klugmann N. Die Frau im Talmud (Vergleichende Studien zur Stellung der Frau im Altertum 1 Bd.). Wien 1898, 13-16.

3 ) Tosefta Berahclh 7,18.; Oscar Holtzmann, Der Tosephatatraktat Berakot (Beihefte zur Zeitschr. f. d. allestamentl. Wissenschaft XXIII) 1912, 93. Још n данас говори сваки Јеврејпн y јутарњој молитви слпчан благослов: „Baruch 'alla, adonaj ’elohenu rnelech ha’olam šel'o ’asani ’išša* да си благословен Господе Боже нагд царе вечностп (cbeta) што ме ннси учннио женом" (Sefer tefilath Isra’el).

36

Богословље