Bogoslovlje

(Ketub V 11,6), али je лице остајало откривеио, док ce руке нису смеле откривати нити ce смело на пр. иза мешења хлеба носити хлебац y пекару са засуканим рукавима (Baba Batra 57a Baba Kama 48a.) Кака би својства требала жена да има, говоре агадисги овако: „Bor je дуго размишљао из којег ће Адамовог органа створити жену. При томе je расуђивао: нећу je створити из главе да не уздиже високо главу, не из очију да не привирује, не из уха да не прислушкује, не из уста да много не говори, не из срца да не буде завидљива, не из руку, да не меће руке свуда, не из ногу, да не воли свуда тркати, него ћу je створити из скривеног органа, да буде скромна; и при сваком њеном органу којега je Бог стварао говорио je: буди скромна, буди скромна (Berešith rabba V111,3.). Разуме ce да су и јеврејске жене знале извојевати си све већа права. Особито оне које су биле одличнијег порекла. Иза смрти Александра Јанеуса Макавејца, по његовој жељи, долази чак на престо његова жена Александра (од 76—67 пр. Хр.) (Josef. Bell. jud. 1.5,1. Antiq. XIII. 16,3.417), a Мариамна Макабејка, жена Ирода 1., једина носи титулу краљице између Иродових десет жена (Josef. Bell, judaic. 1. 24,6 485.). Одличније су сигурно поучаване и y Тори, Гласовита je Валерија жена R. Meira (око 150 после Хр.) a кћи R. Hanine, која je била на Далеко чувена због њеног знања и бистрине. 1 ) Она je религиозним стварима надмашавала свога мужа, a y теолошким била му je сасвим равна. Она ce препире са јеретиком („min“) и када ce њен муж на пр. моли да му пропану противници, она му указује на речи 103.(104.) псалма (ст. 35): „нека нестане грехова (не грешника) са земље и безбожника неће бити више“. Када престану, дакле, греси, неће бити ни злочинаца, зато да треба молити да ce зли покају (Berah. 10, a). Она поправља и поучава равинске учекике. (Erubin 536. 54a.) Када један ученик учи лагано a не гласно (онда ce учило на глас Leipoldt 120, ст. 90.) она му примећује: на тај начин не може научено ући y свих 248 удова човечијих). Валерију je једнога дана на путу, запитао Rabbi Jose Галилејац: „који пут води y Лиду“, на што му она спремно одговара: будаласти Галилејче зар нису учитељи рекли да ce не сме много говорити са женом. Ти си могао упитати: који за Лиду (Erubin 53b.) И Imma Šalom жена R.

!) Како ce обнчно изговара шено име Berurja сасвнм je без смисла Име сигурио гласи Valerlja или Velurja исп. Leipoldt 120. пр. 85.

38

Богословље