Bogoslovlje
На другом се месту, найме, говори о удаји таке свештенићке кћери за несвештеника и одређује се да у томе случају гнесме јести освећене делове жртвене животиње који су припадали свештенику, (Лев. 22. 12. „übath kohen ki tihje le ’iš zar hi’ bitebrumath haqqodasitn lo’ to’khal“). Овде би било апсурдно мењање израза „bath kohen“ у „bath levi“, пошто се и по мишљењу Benzingera левиткиња није смела удавати него je морала остајати девојком. 1 За ту се свештениику кћер даље одређује, ако се разведе од свога мужа или остане удовица без деце, и враги се у кућу свога оца да опет може јести од ■освећених делова жртвене животиње (Лев. 22. 13.). У свима тима случајевима, дакле, посвећује се нарочита пажња свештеничким кћерима. За њих се стварају специјалне одредбе, док се то не чини ни за свештеничку жену. За то je најприродније узети, да се и у одредби Лев. 21, 9. о блуду свештеничке кћери, показује та нарочита пажња за њих. Због тога je и мењање израза „bath iš kohen“ у „bath levi“ немогуће. Из свега до сад изложеног види се да код Израиљаца није било свештеница или левиткиња, у буквалном смислу речи. Али се не може негирати да су при храму биле неке жене о чијим функцијама незнамо ништа детаљније. Знамо да су многе жене доносиле своје поклоне у храм (Изл. 35, 22. 25. 29. 36. 3. 38, 8.), и да су вршиле неке службе, (Изл. 38, 8. I. Сам. 2, 22.), Многи, додуше, држе наведено место у I. Сам, 2, 22. за доцнији уметак, јер га нема у грчком преводу, али и дајеуметак, њиме се, управо, показује да je глосатор знао да су таке жене постојале при храму. Изгледа, да je служба тих жена у прва времена трајала само неко време .(Doller о. с. 11), али je временом настао обичај да су се тој служби посвећивале за цео живот, девојке (Јефгајева кћи; Суд 11, 34.-40.), и удовице (Лук. 2, 37.). Та безбрачност и посвећивање удовица налази се, онда, и у првој хришћанској цркви (I. кор. 7. 8, I. Тим. 5, 3. след.), Арамејске парафразе јеврејског текста Св. Писма. звани Таргуми, држе да се служба тих жена састојала у моленьу. Таргум Онкелосов за Изл. 38, 8. вели „он начини умиваоник
’) Исп. и Benzinger-080 тумачсње заветовања (посве Вења) Јефтајеве кНери [Суд 11. 34-40.]. где мпсли да она није принесена на жртву него да le посвећена као весталка код неког светишта [о. с. 356.]
99
Брак и социјални положа] жене код Јевреја