Bogoslovlje

■колачи: најдоњи „Израиљ“, a горњи „kohen“ свештеник. •Сваки je још посебно завијен у убрус („mappa.“) Цела ce посуда покрива са лепим (свиленим) прекривачем и на њега се Још меће: 1) Тврдо кувано ja je, успомена на празничну жртву „hagiga“ 2) „Zero'a“ комадић печеног меса на кости, као успомена на пасхално јагње, 3) „karpas“ (kerafas) зелен першун или делер са сланом водом („me melah“) или сирћетом („homes“) покрај њих. 4) „maror“ горко зеље, сада обично рен 5) „haroseth“, компот скуван од исечених јабука, бадема, шећера, цимета и кина. На стол се постави и толико чаша за пиће, колико има чланова породице и још једна више, „за пророка Илију“. Домаћинова се столица прекрије и јастуком са леве стране наслона, да се може боље наслонити за време „seder-a“. Сва се соба улепша и расветли са много свећа. Покрај стола, са стране, метне се и умиваоник за прописано прање руку.

ВЕЧЕРА СЕДЕРА.

Чим се мушкарци поврате из синагоге са вечернье службе, 14. низана пред вече, одмах се седа за сто и почиње вечера „,sedera“. Тако се зове због прописаног реда (= „seder“) којим вечера има да теме. Најпре се празник освећује тако званим „Qiddus-om“ (= освећењем), обичним благослсвом који се говори у очи свакога празника. Домаћин пре него што почне вечера узме врч пун вина са обадве руке, устане и изговори два благослова („berakha“). Једним слави Бога као Творца виноградног плода („да си благословен Господе Боже наш, царе света. Творче плода лознога“), а другим говори се о светињи наступајућег празника и благодари Богу да je тај дан (празник) дао (за пасху: да си благословен Господе Боже наш, царе света, који си нас одабрао између свих народа и уздигао међу свима нацијама и осветио нас својим законима. Дао си нам у љубави, Господе Боже наш, празнике за весеље, свечане дане и времена за уживање, овај празник бесквасних хлебова, време нашега ослобођења, богослужбени скуп успомену на излазак из Египта. Да, Ти си нас одабрао и осветио између свих других народа и дао си нам у посед своје свете празнике са весељем и уживашэм. Да си благословен Господе Боже наш, који освећујеш Израиљ и времена! Да си благословен Господе Боже наш царе света, који си нам дао да живимо, који си нас одржао и дао да успевамо све до овог времена“.).

16

Богословље