Bogoslovlje
ти а она то и не сакрива, да je у огромно] већини служена она још као средњешколска омладина стекла своје атеистично „уверење“, нашавши за тим да je непотребно да се и даље озбиљно занима религијским проблемима, који су за њу већ „решени“, јер су их „дефинитивно решили“ Хекел, Ниче, Ренан, Маркс, Кауцки и други! Она je, пре него што je пошла на Запад ради виших студија, знала за Дарвина, Хекела, БихHepa, Д. Штрауса, Ренана, Ничеа, Шопенхауера и друге, и на-, учивши језик сматрала je за своју прву дужност да се и на нзвору, на оригиналном тексту упозна с њима. Она je већ била овде припремљена за такву духовну храну и лектиру, па се таквом у већини и занимала; и како и на Западу joui увек има, макар и у другим видовима и другостепене вредности (особито у партијско-социјалним покретима, чија je научна лектира најприступачнија и ако најповршнија), непријатеља хришћанства, то се, на жалост, највећи проценат наше интелигенције а то je и онај најагилнији проценат који јавно иступа налази у материјалистичком табору. Taj део наше интелигенције, на жалост, води већ од дужег времена наше друштво. А куда? Опалю, куда je, на Западу у материјалистичком духу васпитана, руска интелигенција Русију повела и довела! Људи, који умеју да предвиђају на основу сопствених искустава, а нарочито на основу још већих и тежих туђих иску■става, јасно виде, куда друштво и човечанство води материалистично схватање света, живота а особито човека, кога ово схватање ставља на апсолутно исту линију са животињским светом, и чиме оно човека ослобађа свега онога узвишенога, чега je и животињски свет ослобођен. Против оваквога схватања дужност je из практичнога разлога ради боље, a спречавања горе ■будућности човечанства свих људи од идеала, људи чија боља природа није угушена или поведена странпутицом, да се свом снагом боре. Поглавито пак ово je дужност претставника хришћанске религије, којој je задатак да и овде на земљи међу људе „дође царство Божије“ као припрема и услов за једно дуготрајније, вечно царство на небу. Данае je овај задатак теоријски изводити много лакше него раније, јер резултати науке све више иду против материјалистичког, а за хришћанско схватање света и човека. Највећа je тешкоћа за извођење овог задатка још увек у томе, што je утицај материјалистичког схватања из времена његове
247
Оцвне и прикази