Bogoslovlje
водиоца мисирског монаштва, a Евагрију с једне стране, и нашем Нилу с друге, припада само лигерарна обрада ове теорије. 1 Упоређујући дела Евагрија и Нила, ми видимо, да су код њих заједнички греси, који се расматрају, и исти број њихов, али све остало па чак и ред набрајања грехова код њих je различай. То нам даје повода да се прикључимо мишљењу Degenhart-a, да Нилово дело „De octo spiritibus malitiae“ не носи на себи јасних трагова зависности од дела Евагрија. 2
4. Περί διαφορών πονηρών λογιΡρχόν 3 (De diversis malignis cogitationibns)
Овај трактат, који ce састоји од 27 глава, посвећен je детаљном расматрању ђаволских сплетака и оних срестава, којим се демони служе у борби с човеком. Аутор овде описује разве облике искушења и побуда на зло, који ce темеље на трима основним љутским пороцима: сластољубљу, среброљубљу и славољубљу (1 глава). До ситница описујући на које све начине развратне мисли овладавају човеком, аутор такође учи и на који начин и којим сресгвима се треба борити са разним искушеньима. Аутентичност овога дела до скоро није оспоравака стога, што се, по утврђеном мишљењу, на крају нашега трактата налази позивање аутора на дело „De oratione,“ 4 које je, као што смо видели, написао Нил. Али у новије су време Degenhart и Heussi пронашли, да се неке главе дела „Capita practica ad Anatolium,“ које je написао Евагрије Понтијски, буквално поклапају са појединим местима нашега трактата. 5 Поменути научници, трудећи се да објасне сличности
1 Вили С. Зарин, „Аскетизм, т, 1, кн. 2, стр. 322;
2 Види О. Bardenhewer, Qesch. der alrkirch. Liter., В. 4, § 52, 1924, стр .171 и Degenhart „Nilus Sinaita“ str. 6:
3 Migne gr. s. t. 79, „De diversis malig, cogitai., col. 1200 D—1233.
4 Наиме, на крају 23 главе аутор напомигье да je он већ у главама „о молитви“ говорио о узроку због кота мисли о чулним стварима расплињују знање τις 6è ή αιτία του τά νοήματα τών αίβά-ητών ίτραγμάτων xpovl·· Τ,αντα διαφθείρειν τήν γνώσιν έίρηται έν τοΐs περί «ροσεοχής κεφαλαίοις —De malig, cogit, Migne gr. s. t. 79, cap. XXIII, col. 122« AB.
5 Заједничка су места у Евагрија и Нила, као што Су показали Degenhart и Heussi следећа:
299
Књнжевни рад св. Нила Синајског