Bogoslovlje
ности, и ако још учитељ оде, онда ће изгубити и оно мало вредности, што je досад имало“. 3) При мена рада. Формални ступњеви Хербартове методе нису примљени у новој школи. Они су за њу без важности. У ново] школи нема шематичког рада, нити се пак образование појмова изводи, како je то чињено у Хербартовој школи. Али, у њој има разјашњавања и разграничавања појмова, и то се врши на овај начин ; а) У разговору о извесном предмету деца казују све што знају, a учитељ записује на табли, или претставља цртама главне ствари ; б) Од онога, што je учигељ зебележио, издваја се и одбацује непотребно; в) На табли се праве рубрике за појединачне предмете, па се према ньима разврстава градиво, које je остало као потребно за наставу. То разврставање наставног градива води од слободне наставе везаној; води предметима. Напослетку моделовањем, цртањем, игром или каквим другим радом да je се целом градиву израз извесног стварања, и то je четврти сгупањ. Како би требало радити по овим ступњевима г. Шмит je показао на неколико практичних примера. По мишљењу г. Шмита у новој школи нема места за буквар. Ту деца сама праве букваре. Нэима се дају само корице, у које се могу уметати празни, на коцке ишпартани, листови. Осим тога свако дете добије и мале четвртасте картоне са кутијама у величини жижичних. На тим празним листовима и картонима прикушьа се поступно садржај буквара. То прикупљање почиње обично каквом причом из завичаја, у којој се полшње известан предмет: кола, дрво или друго нешто, што деца могу цртати или малати. Ако je прича везана за кола, онда се она нацртају на табли; нацртају се и канате са двема пречагама, које се додирују на горњој страни. После се, из те слике, задебљавањем пречага и ивица, од којих ове полазе, добија слово „W“, jep се кола немачки зову „Wagen“. Даљи посту пак у извођењу ове наставе састоји се у томе, што ће деца направити слово „W“ од четири дрвца; што ће писати штапићем у ваздуху, затим кредом на табли и напослетку нацртати у својим књижицама и на неколико картона. Ове картоне издвојиће у једној кутији и на њеном заклопцу написати исто слово. Кад се овако изуче више слова, онда се од н>их састављају речи. Учење слова по г. Шмиту треба изводити на једној врсти: шгампаним, писаним, великим или малим словима
316
Богословље